מאמר זה יספק לכם מידע כללי על שיווק ופרסום ברשת האינטרנט. המאמר נכתב כתוצאה מהכרות עם אנשים שמסיבות כאלה ואחרות, לרוב זה חוסר יכולת ארגונית ויכולת נהולית לוקה בחסר, עשו הרבה טעויות ולרוב "זרקו כסף לפח". חלקם תלו יותר מידי תקוות ברשת האינטרנט וחלקם לא ידעו כיצד יש להשתמש בה...

רשת האינטרנט הפכה לאחד הכלים היעלים והחזקים בתחום השיווק.
פרסום נכון בדף אחד באינטרנט יכול להגיע למליוני אנשים ברחבי העולם, כל מה שצריך לעשות זה להקליד את הכתובת הנכונה ואתם "על המפה".
אבל אם אתם לא בעלי עסקים חובקי עולם, ורוב הפעילות שלכם נמצאת לדוגמא בישראל, זה יהיה בזבוז זמן וכסף לפרסם באתרים שאינם רלוונטים לגביכם. וכאן נכנסת אסטרטגיית השיווק.
אסטרטגיית השיווק אומרת כיצד, היכן, מתי ומהו סכום ההשקעה הנכון.
כלומר,
כיצד החלטתם לשווק: מהן הפעולות אותם החלטתם לבצע, פרסום בעיתונים, תערוכות, שיתופי פעולה וכו'.
היכן לפרסם: עיתונים, שלטי חוצות, באינטרנט וכו'. ואם באינטרנט אז מהם האתרים הרלוונטים, מיהם האנשים שנכנסים לאתרים אלו, כמה אנשים נכנסים וכו'.
מתי לפרסם: תקופות, עונות, שעות וכו'.
סכום השקעה: תקציב נכון שיחולק לרווח מול הפסד, הוצאות מול הכנסות וכו'.
לפעמים ע"י תוכנית שיווקית נכונה נגלה שפרסום באינטרנט לא יביא לנו את התוצאה אותה אנו רוצים ויש להשתמש בפעולות שיווקיות נוספות כמו: יחסי ציבור, עיתונות, תערוכות וכדומה.
מהו אמצעי הפרסום הטוב ביותר עבורכם?
זה כבר תלוי במוצר אותו אתם מוכרים. (מוצר יכול להיות חפץ, שרות וכו').
לפני שאתם מוציאים כסף על פרסום, תתייעצו, תבדקו, תלמדו את המתחרים שלכם, תערכו סקרי שוק או כל רעיון אחר שימנע מכם לעשות טעויות ו"לזרוק" כסף על פרסום לא יעיל.
טעויות נפוצות
טעויות נפוצות של הרבה האנשים הם:
כדי להרוויח צריך לפרסם.
ככל שמשקיעים יותר על פרסום כך התוצאות הסופיות טובות יותר.
פרסום במדיה יעיל יותר.
משפטים אלה נכונים רק בחלקם. הרבה תלוי במוצר אותו אתם מוכרים ובקהל היעד שלכם.
נכון, פרסום הוא דבר הכרחי, אבל הוא לא החלק העקרי.
הפרסום הוא רק חלק מאסטרטגיית השיווק, שהיא חלק מאסטרטגיית החברה, ותקציב הפרסום הוא רק חלק מתקציב השיווק שהוא חלק מתקציב החברה הכולל. תנהגו בתקציב זה בחכמה.
כל תקופה תבדקו האם דרך השיווק שבחרתם היא אכן יעילה. כלומר האם התוכנית השיווקית שלכם נכונה, מניבה תוצאות ורלוונטית לתקופה. אם כן, נהדר, אתם "על הגל".
אם לא, תשנו. השינוי יכול להיות בדרך פרסום אחרת, בשינוי אסטרטגיית השיווק ואפילו שינוי במבנה הארגוני של החברה.
פרסום באינטרנט
אחרי שהגעתם למסקנה שהפרסום באינטרנט הוא אכן יעיל עבורכם, ניתן לכם מספר עצות מועילות:
תבדקו אילו אתרים הם רלוונטים אליכם.
אל תפרסמו באתרים שנכנסים אליהם הרבה גולשים, אלא באתרים שנכנסים אליהם הרבה גולשים שהם קהל היעד שלכם! לדוגמא, אם המוצר שלכם מיועד לילדים, תפרסמו באתרים שנכנסים אליהם בעיקר ילדים אבל גם הורים, שהרי הם בסופו של דבר מקבלי ההחלטה. אם המוצר שלכם קשור לתחום האוכל, תפרסמו באתרים מתאימים וכו'.
תפרסמו את כתובת האתר שלכם גם מחוץ לרשת האינטרנט, כמו חולצות, עלונים, מודעות וכו'.
תדאגו לקבל סטטיסטיקות בהם מופיע הפרסום. כך תוכלו לדעת כמה באמת הקליקו על הפרסומת שלכם והאם היא יעילה.
תשאלו את הלקוחות הפונים אליכם, בעקבות מה הם הגיעו אליכם (וכמובן תעשו רישום של כל הנתונים הללו).
כל אלה ועוד, ייתנו לכם תמונת מצב לגבי יעילות הפרסום שלכם.
זכרו, פרסום יעיל מתבטא באיכות ולא בכמות.
פרסום נכון בדף אחד באינטרנט יכול להגיע למליוני אנשים ברחבי העולם, כל מה שצריך לעשות זה להקליד את הכתובת הנכונה ואתם "על המפה".
אבל אם אתם לא בעלי עסקים חובקי עולם, ורוב הפעילות שלכם נמצאת לדוגמא בישראל, זה יהיה בזבוז זמן וכסף לפרסם באתרים שאינם רלוונטים לגביכם. וכאן נכנסת אסטרטגיית השיווק.
אסטרטגיית השיווק אומרת כיצד, היכן, מתי ומהו סכום ההשקעה הנכון.
כלומר,
לפעמים ע"י תוכנית שיווקית נכונה נגלה שפרסום באינטרנט לא יביא לנו את התוצאה אותה אנו רוצים ויש להשתמש בפעולות שיווקיות נוספות כמו: יחסי ציבור, עיתונות, תערוכות וכדומה.
מהו אמצעי הפרסום הטוב ביותר עבורכם?
זה כבר תלוי במוצר אותו אתם מוכרים. (מוצר יכול להיות חפץ, שרות וכו').
לפני שאתם מוציאים כסף על פרסום, תתייעצו, תבדקו, תלמדו את המתחרים שלכם, תערכו סקרי שוק או כל רעיון אחר שימנע מכם לעשות טעויות ו"לזרוק" כסף על פרסום לא יעיל.
טעויות נפוצות
טעויות נפוצות של הרבה האנשים הם:
משפטים אלה נכונים רק בחלקם. הרבה תלוי במוצר אותו אתם מוכרים ובקהל היעד שלכם.
נכון, פרסום הוא דבר הכרחי, אבל הוא לא החלק העקרי.
הפרסום הוא רק חלק מאסטרטגיית השיווק, שהיא חלק מאסטרטגיית החברה, ותקציב הפרסום הוא רק חלק מתקציב השיווק שהוא חלק מתקציב החברה הכולל. תנהגו בתקציב זה בחכמה.
כל תקופה תבדקו האם דרך השיווק שבחרתם היא אכן יעילה. כלומר האם התוכנית השיווקית שלכם נכונה, מניבה תוצאות ורלוונטית לתקופה. אם כן, נהדר, אתם "על הגל".
אם לא, תשנו. השינוי יכול להיות בדרך פרסום אחרת, בשינוי אסטרטגיית השיווק ואפילו שינוי במבנה הארגוני של החברה.
פרסום באינטרנט
אחרי שהגעתם למסקנה שהפרסום באינטרנט הוא אכן יעיל עבורכם, ניתן לכם מספר עצות מועילות:
כל אלה ועוד, ייתנו לכם תמונת מצב לגבי יעילות הפרסום שלכם.
זכרו, פרסום יעיל מתבטא באיכות ולא בכמות.
יניב דביר