עקרונות מנחים לאימון אישי ADHD -הפרעות קשב וריכוז . מטרת האימון: היא לשפר את איכות החיים על ידי הגברת הערנות לסדרי עדיפויות ומתן תמיכה ומשוב לתהליך פיתוח חשיבה חיובית ,מאורגנת ויעילה

הקדמה
במהלך שני העשורים האחרונים, נעשו מחקרים רבים ופותחו שיטות רבות ומגוונות לאבחון וטיפול בהפרעת קשב, Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
ADHD משפיע על כל מהלכי החיים. המחקר המדעי והניסיון הקליני קובעים ש-ADHD יכול להוביל לתפקוד לקוי בלימודים, במקום העבודה ובמשפחה, ועשוי לתרום לבעיות בריאותיות, סוציאליות וכלכליות.
לאחר שחוקרים וקלינאים הגדירו את הסימפטומים של ADD, הם החלו לפתח שיטות טיפול מתאימות. אומנם, גישות המסורתיות , הכוללות טיפול תרופתי ופסיכותרפיה - אינן מספקות מענה לצרכים המיוחדים של מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעת קשב.
"אימון אישי לבעליADD " - Coaching– הומצא על מנת להשלים את החסר, כטיפול חדשני לעבודה אישית עם אנשים בעלי ADD.
ארגון ADDA הבין-לאומי, תומך ב"אימון אישי" עבור בעלי ADDכשיטה החשובה ביותר לטיפול ב.ADDADDA מייחס חשיבות רבה בקביעת סטנדרטים לטיפול בשיטת האימון האישי.
במהלך העשור האחרון, מאמנים בעלי ניסיון מקיף זיהו עקרונות של אימון אפקטיבי עבור אנשים בעלי הפרעת קשב. ADDA מפתח עקרונות מנחים ברורים ואחידים שמגדירים את היסודות לשיטת האימון האישי ל-ADD ואת היתרונות בגישה. כך מסייע ADDA למיליונים מסביב לעולם המתמודדים עם הפרעת קשב לשפר את איכות חייהם.
מהו אימון אישי לבעלי ADD?
אימון אישי בונה שותפות מתמשכת, שמסייעת לקליינטים בעלי ADD לחיות חיים אפקטיביים יותר ע"י גילוי עצמי, הטמעת הנלמד, ושיפור בתפקוד היום-יומי. קליינטים אלה מתמודדים עם אתגרים מיוחדים, הכוללים היפראקטיביות, אימפולסיביות ו/או חסך בקשב. כמו כן, קליינטים בעלי ADD מתמודדים עם התחושה שהם לא יכולים להשיג את יעדיהם.
מאמנים אישיים עוזרים לקליינטים לזהות את התופעות של ADD ולפתח כישורים להתמודד אתם. האימון האישי מסייע לקליינטים בעלי ADD להישאר ממוקדים, להתגבר על מכשולים, ולפתח אסטרטגיות בתחומים כגון התארגנות בזמן והרגלי בריאות.
באמצעות שאלות מנחות, המאמן מכוון את הקליינט לספק תשובות ענייניות ומחדיר בו את האמונה שהוא מסוגל לגלות לעצמו את הפתרונות לבעיותיו.
אימון אישי לבעלי ADD עוזר לקליינטים
1. לבחון כישלונות באווירה תומכת.
2. לפתח מודעות עצמית, יכולת קבלת החלטות, וביצוע משימות.
3. לשנות פרספקטיבה במקרים שהם "תקועים". לעבוד על הנטייה לדחות מטלות ולעודד אותם להתפשר עם
המציאות, במקום להתעקש להיות "פרפקציוניסט".
המציאות, במקום להתעקש להיות "פרפקציוניסט".
היתרונות באימון אישי
אימון אישי יכול להיות חלק חשוב מתוכנית טיפולית כוללת לאנשים בעלי ADD. תהליך האימון מביא לקבלת אחריות אישית, ולנקיטת צעדים קונקרטיים ((PROACTIVITY. האימון הינו תהליך יחידני, המתמקד בעשייה. הקליינט לומד לשנן הרגלים יעילים אשר מובילים לחיים ממצים יותר.
אימון אישי ל-ADD :
-
תמיכה מבעל מקצוע שמתמצא בבעיות ובטיפול בלקויי למידה ו-ADD.
-
מסייע לקליינטים לזהות את התכונות החיוביות שלהם.
-
משפר את הבנת הלקוח לגבי סגנון הלמידה שלו.
-
מעודד את הלקוח לבחון אופציות שיובילו להתקדמות והצלחה.
-
מנחה את הקליינט לטפח ביטחון עצמי.
-
מתמקד בתפקודים ניהוליים של הלקוח (כלומר: תכנון, ארגון, קביעת סדר עדיפויות ובקרה על ההתנהגות), וכך מביא לתפקוד עקבי ויעיל יותר.
-
מאפשר לקליינטים ליצור קשר תומך עם אדם חיובי.
-
מסייע ללקוחות לעמוד על שלהם, להציג שאלות, לבטא צרכים, ולקבוע גבולות.
כיצד פועל אימון אישי ל-ADD?
מחקרים נוירו-פסיכולוגים מצביעים על כך שהמוח מסוגל ללמוד בכל עת ובכל גיל.
בתגובה לגירוי חדש, מתרחשים שינויים פיזיקליים וכימיקלים במוח. שינון הרגלים חדשים מייצר נתיבים נוירולוגיים חדשים, ומאפשר פיתוח כשרים חדשים באזורי המוח שהיו לקויים. האימון סולל את הדרך ליצירת נתיבי למידה חדשים במוח.
התערבות בגישת האימון יכולה לחולל שינוי מהותי בדרכי התמודדות עם הלקויים שהופיעו בחיי היום-יום. ישנם חמישה ליקויים עיקריים בקרב אנשים בעלי ADD. להלן דיון בתחומים אלה, וכיצד האימון האישי מספק אסטרטגיות מפצות מצליחות:
1. האימון שומר על רמת גירוי מנטלי, ועוזר ללקוח להתמקד עד לסיום מטלות.
אנשים בעלי ADD מתקשים לדבוק במטרות.
שותפות עם מאמן מספקת "מודעות משותפת", שמביאה להכרה הדדית בכל הנוגע למטרות ולמשימות. המאמן עובד עם הקליינט ליצור תוכנית עבודה ולעמוד בלוח זמנים. המאמן קובע "פגישות" בטלפון על מנת לעקוב אחרי ביצוע מטלות. הדבר גורם ל –"מתח חיובי" בקרב הקליינטים ומעלה את הערנות להשגת מטרות מוצהרות.
2. אימון מסייע לווסת רגשות.
אנשים רבים בעלי ADD סובלים מרגשות אשמה ותחושות פחד. מאמנים אישיים מכנים את התחושות האלה "שדים" שתוקפים את שלוות נפשם ומונעים מהם להתקדם. במשך השנים ה-"שדים" הללו גורמים לתדמית שלילית ומטביעים על בעלי ADD תווית (לא מוצדקת!) של "מטומטם", או "חסר-אחריות". כך נוצר עול רגשי, שעלול להוציא אותם ממסלול של חיים פוריים, להסיט אותם מהטרה, ואפילו להביא לשיתוק מוחלט. המאמן עוזר לקליינטים לזהות תחושות שליליות ולחפש דרכים מועילות להתמודד עם רגשותיהם. הם מפרידים בין רגשות להתנהגות, ומפרקים את ההתנהגות לגורמים בודדים, על מנת לאפשר לקליינטים לחשוב על אסטרטגיות לשינוי הדרגתי. במקום להאשים את עצמו, הקליינט לומד להגיד: "חכה! הבעיה איננה שאני לא מסוגל אלא בגלל הADD- שלי, ואני מכיר דרכים להתמודד איתו עכשיו".
3. אימון מחזק את המוטיבציה ועוזר לקליינט לשמור על רמה:
שאלת המוטיבציה עולה לעתים קרובות לגבי אנשים בעלי ADD. במקרים רבים קליינטים מפתחים כלים העוזרים להם להתרכז במשימה, אך בכל זאת נכשלים עקב חוסר מוטיבציה. לפעמים, הקליינט עלול להרגיש חסר אונים בעת שנדרש להתחיל במשימה ועשוי להתחמק ממנה לגמרי. ייאוש ופחד אוחזים בו – תחושות שנובעות מבעיות בתכנון, בקביעת סדרי עדיפויות, או בטיפול בפרטי משימה. המאמן ממקד אותו ועוזר לו להשיג את המטרה ע"י פירוק משימה גדולה למטלות קטנות, שהקליינט יוכל לעמוד בהן. לפי מידת הצורך, המאמן מפתח מערכת של חיזוקים, שניתנים במהלך ביצוע המטלות כדי לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה והתמדה המשימה.
4 . המאמן הינו ה"מזכיר הבכיר של הקשב":
קליינטים בעלי ADD מתקשים לסנן ולארגן מידע מורכב. המאמן מסייע להם לראות את "התמונה הגדולה". הוא עוזר ללקוח להפריד בין עיקר וטפל, ולסנן החוצה הסחות דעת המפריעות לביצוע. בתפקיד זה, המאמן דומה למזכיר בכיר או עוזר מנכ"ל שמאפשר ל-"בוס" לעבוד בשקט. המאמן מאפשר לקליינט להיצמד לתכנית היומיות, להעריך את הזמן הנדרש להשלמת משימות, ולסכם את הפעילות היום-יומית.
5. תהליך הבקרה- המפתח להצלחה:
על מנת לתפקד באופן עצמאי - למנוע הסחות ולהיות ממוקדים- חשוב להיעזר במשוב (פידבק) בצורה הולמת. לפעמים, אנשים בעלי ADD עלולים להיות "ממוקדים מדי", ונתקעים בפעילות ספציפית אחת - על חשבון דבר אחר. כמו כן, הם עשויים להיות מוסחים ע"י גירויים חיצוניים מהנים, או ע"י גירויים פנימיים שליליים. הבעיה היא שהם יודעים לרמות את עצמם ולהתעלם מתוצאות שנבעו מהתנהגויות מכשילות.
המאמן משמש כ"מבקר המדינה" שמספק כלים להתמודד עם הליקויים האלה. הוא עוזר לקליינט להעריך תוצאות מעשיו כדי להסיק את המסקנות הנדרשות. המאמן מאפשר לקליינט להיות יותר פרו-אקטיבי, לקבל אחריות למעשיו, ולהיות פחות פגיע לאילוצים סביבתיים.
מאמנים עוזרים לקליינטים להעריך נכון את אופן הביצוע ואת הזמן הנדרש להשלים משימות, ומספקים תהליך בקרה על מנת לייעל את ההפעלה העצמית בחיי יום-יום.
שיתוף פעולה בין-מקצועי
ההגדרה של שיתוף פעולה בין מקצועי הינה: שני אנשי מקצוע או יותר העובדים בשיתוף פעולה לטובת הקליינט. אנשים בעלי ADD בדרך כלל סובלים מהפרעות נפשיות או ליקויי למידה, כגון ליקויי למידה ספציפיים, חרדה, דיכאון, הפרעות שינה, וכדומה. בנוסף, הסימפטומים פוגעים ביחסים ובהתנהגות במסגרות שונות. לכן, בדרך כלל המאמן יוצר קשר עם אנשים אחרים הקשורים לקליינט: פסיכיאטר, רופא, פסיכותרפיסט, עובד סוציאלי, מורה, ואם נדרש גם עם מעסיקים, חברים או בני המשפחה.
מכיוון שקליינטים רבים נוטלים תרופות, לעתים קרובות נדרש שיתוף פעולה עם הרופא או פסיכיאטר לבדיקת היעילות של התרופות. הם יכולים לקבוע ביחד מטרות התנהגותיות, כגון שיפור ברמת הערנות, בטווח הריכוז, הפחתת חרדה או דיכאון. העבודה של המאמן והקליינט יכול לכלול יצירת מערכת בקרה לשמירת משטר בנטילת התרופות. קביעת יעדים בנושאים הקשורים למעקב בטיפול התרופתי תורמת מידע חיוני לרופא המטפל.
המשימה העיקרית של המאמן האישי ל- ADD הינה לחזק ולהעצים את הקליינט בהתמודדות עם אתגרים יום-יומיים. המאמן מגביר את יכולתו של הקליינט להשיג את מטרותיו ולנווט את חייו לכוונים חיוביים.
עדי באלינט
מאמן אישי ADHD מוסמך