בקורסים למכירות של המרכז הישראלי לשיווק בין נושאי ההדרכה, אנו מלמדים את המשתתפים להשתמש בתת המודע כאלמנט נוסף בדרך להצלחה במכירות, שכן איש מכירות שלא מאמין ביכולות המכירה שלו, לא יצליח להגיע להישגים גדולים וישנה חשיבות רבה להכנה המנטאלית לפני תחילת העסקה על הצלחתה.

בהמשך למאמר שכתבתי בעבר אודות הנושא " שיפור המכירות בעזרת החלק המנטאלי " ,לפני מספר ימים היה לי דיון חשוב וענייני, האם השימוש ב"סוד" הינו עבודה זרה, או מותאם לעקרונות היהדות. הצד שהעמיד את עקרונות "הסוד" כעבודה זרה טען שאם כל מה שנרצה נוכל לקבל איכן מקומו של בורא עולם בנושא? האם בורא עולם נרתם לעזור לנו בכל מה שנבקש ללא החוקיות של שכר ועונש?
היות ואני מאמין חזק בבורא עולם ומאידך מעריך מאוד את העקרונות של "הסוד", אחבר את העקרונות של שני העולמות יחד כדי להמחיש שלהערכתי אין כאן עבודה זרה, אלא מיצוב מחדש של הסוד המקורי היהודי "הקבלה" .
לפני מספר שנים התפרסם הסרט "הסוד" המתאר סוד גדול שהיה גנוז שנים ארוכות והתגלה לאחרונה כדי לאפשר לכל אחד מאתנו למשוך לחייו דברים טובים. על פי הסרט, "הסוד הוא כוח מיוחד, הפועל לפי חוק המשיכה" על פי עקרון זה, "כל מה שנכנס לחייכם, אתם מושכים אותו אל תוככם". כלומר, "מחשבות הן מגנטיות ויש להן תדר. כאשר אתם חושבים מחשבות, הן משוגרות החוצה אל היקום ומושכות באופן מגנטי את כל הדברים הדומים להן שנמצאים על אותו תדר" ולכן מחשבה טובה מושכת דברים טובים וההפך, "המחשבות שלכם הופכות לדברים" .
הסוד של "הסוד" הוא לא סוד, כבר בשלהי שנות ה 20, כתב נפוליון היל בספרו "Think and Grow Rich" (חשוב ותתעשר) שהשפעתו בתחום החשיבה החיובית רבה גם היום על שני עקרונות בסיסיים להצלחה ועושר :
העיקרון הראשון- "מה שגורם לדברים לקרות הוא מנטאלי" . כלומר, כל מה שאתם היום, או שתהיו בעתיד הוא תוצאה של הדרך בה אתם משתמשים במוחכם - תוצאה של מחשבה . כך שאם נאמין מיכולתנו לבצע מכירה, יכולת המכירה שלנו תשתפר .
העיקרון השני- "חוק הציפיות". עיקרון זה מדבר על כך שכל מה שאנו מאמינים ומצפים שיקרה, חיובי או שלילי, הופך למציאות . אם אתם בוודאות מצפים להצלחה, כתוצאה מיישום כישרונותיכם ויכולתכם על הזדמנויות שניצבות לפניכם ואתם מקיימים "גישת ציפיות עקשנית" מספיק זמן , אתם תגשימו מציאות זו .(ניתן לזמן ההצלחה) .
ובנוסף, מי שקרא את הספר "כוחו של התת מודע" יודע שבאוניברסיטאות בצעו מחקרים רבים בנושא החשיבה החיובית . להערכתי המקור של הסוד הינו בסוד היהודי "הקבלה" המלמד את כוחה של החשיבה החיובית, השמחה והתפילה .
על פי הרבי שציטט את הרב צמח צדק נאמר "תחשוב טוב יהיה טוב" כלומר לאיכות המחשבה יש משמעות על איכות חיינו וכפי שאנו נאמין שיקרה כך הדברים יצאו לפועל. כשאנו חושבים טוב, הדבר מעיד על אמונה חזקה והספק מעיד על חולשה.
אמנם "הסוד" מדבר על "מגנט" שמהחשבה שלנו ממגנטת אליה דברים טובים או ההפך מהיקום. בדת היהודית היקום הוא בורא עולם "אין עוד מלבדו" והוא שולח לנו "צינורות שפע". כל אחד מאתנו צריך למשוך את השפע מהצינורות דרך האמונה. האמונות הן המחשבות הטובות שדברים שטובים יקרו. כל ספק באמונה, יוצר מחסום בצינורות השפע ומונע את הגעתו אילנו. כך בנוי העולם.
במקורות שלנו כתוב "סוף מעשה במחשבה תחילה". רוב האנשים מתרגמים משפט זה "שיש לחשוב לפני שמתבצע מעשה", אם כך אז למה לא לשנות את המשפט לתחילת מעשה במחשבה תחילה, אלא שרמוז כאן סוד גדול . סוף מעשה הינו התוצאה והיא תלויה וקשורה לאיכות המחשה והאמונה .
הוכחה נוספת ליכולתו של הפרט לשנות ברצונו סדרי עולם ניתן ללמוד מהכהן הגדול, שביום הכיפור היה נכנס לקודש הקודשים ומבקש בין שאר בקשותיו, שאם נגזר על עם ישראל קבלת גשמים והאדם הבודד שנמצא באמצע הדרך מבקש שלא ירדו גשמים עד הגיעו ליעד, שבורא עולם לא ישמע לבקשתו. כלומר, ניתן ללמוד שלאדם הבודד כוחות גדולים לשנות סדרי עולם ובורא עולם שומע גם את הבקשות של האדם הבודד לטוב ולרע.
על פי הדת היהודית, בורא עולם הינו "הטוב והמטיב" הוא רוצה לעשות רק טוב לבני האדם. לעתים איננו רואים את הטוב אלא רק לאחר זמן רב ואף על פי כן, אם אדם מבקש בקשה מיוחדת ומתעקש עליה הוא יקבלה לפי רצונו גם היא איננה טובה עבורו לטווח ארוך. מסיבה זו, האוכלוסייה הדתית נזהרים מאוד בבקשתם לבורא ומוסיפים בתפילתם את המילה "לטובה" כלומר, תשלח לנו את מבוקשנו רק אם היא לטובתנו .
בתפילת "אשרי יושבי ביתך" רשום תקציר הסוד כולו :
- על פי "הסוד" כדי לקבל את טוב נוסף, אנו צריכים להודות על הטוב שקבלנו עד כה. בתפילת "אשרי" רשום "בכל יום אברכך ואהללה שמך לעולם ועד" ולפי הסוד היהודי שהאדם מודה על הטוב, בורא עולם שולח לו טוב נוסף וידוע בשבכל בוקר המאמינים פותחים את עיניהם עם תפילת "מודה אני לפניך" ובהמשך ברכות השחר".
- על פי "הסוד" כל מה שנבקש ונאמין שיקרה יגיע אלינו. בתפילת "אשרי" רשום "חנון ורחום השם, ארך אפים וגדל חסד", בורא עולם רחום ועושה חסדים לברואיו. אבל מי באמת יקבל את החסד (את הטוב) "קרוב השם לכל קוראיו, לכל אשר יקראהו באמת", למי שיבקש ויאמין באמת שבורא עולם ישלח לו את מבוקשו, מי שלא מאמין לא קראהו באמת, "רצון יראיו יעשה ואת שועתם ישמע ויושיעם", לטוב ולרע.
- אז מה אם עיקרון השכר והעונש ? על פי תפילת ה"אשרי" – "צדיק השם בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו", בורא עולם פועל על פי הצדק, לטוב מגיע טוב ולרע רע, אבל בפועל במעשיו הוא עושה "חסד" (חסיד בכל מעשיו), נותן אשראי גדול גם למי שלא מגיע .
לסיכום
הבקשה לקבל שפע וטוב מבורא עולם מחייבת אותנו להאמין שנקבלו (הכלי לקבלת השפע), גם אם לא מגיע לנו נקבל היות וכל מה שקבלנו עד כה הינם מתנות חינם ולא בגלל שאלוקים חייב לנו משהו והאמונה שנקבל את מבוקשנו, פותחת את צינורות השפע ומהווה עדות לאמונתנו בטוב והמטיב, הבקשה היא חלק מהאמונה.