מאמר זה מתמקד במספר עקרונות ושיקולים בכתיבת טקסט תדמיתי-שיווקי באינטרנט, המכוון לגולשים בעיתונים מקוונים, פורטלים אינפורמטיביים, אתרים ורשתות חברתיות ברשת. מטרתו של כל טקסט תדמיתי-שיווקי מקוון באינטרנט, היא ליצור ולהגביר את השיווק הנכנס לעסק (חלומו הרטוב של כל איש עסקים...) ולתמוך בפעולות השיווק היוצא של העסק או הרעיון שברצוננו לקדם. הבהרה: הטקסט נכתב בלשון זכר אך מכוון לכל המינים.

רוצה שהעסק שלך יתחיל לדבר?
(על 8 מרכיבי הכתיבה השיווקית, המפעילים את הקופה הרושמת)
אנשים שואלים הרבה פעמים את עצמם: "איך מקדמים את המוצר או הרעיון בעזרת האינטרנט?"
מסתבר שכתיבה תדמיתית-שיווקית באינטרנט היא מקדמת פעילות אפקטיבית ומשתלמת ביותר.
מחקרים בארה"ב הוכיחו שכתיבה תדמית-שיווקית, בדומה לכתבה עיתונאית רגילה, במרחב השיווקי המתאים, ובמדיית האינטרנט המגיעה ללקוחות שאנו מעוניינים בהם – היא השקעה כדאית ואפקטיבית ביותר.
מה הם מרכיבי הכתיבה התדמיתית-שיווקית באינטרנט, ההופכים אותה לאמצעי השפעה, שיווק ומכירות מעולה?
האם "הסיפור האישי שמאחורי האדם", המובא בכתיבה התדמיתית, כאשר הוא מגיע לקהל הקוראים ברשת, ובתוכם לקוחותיך ושותפיך הפוטנציאליים, מזיז אותם לפעולה?
כתיבה: דב קולר
1. "אם השיווק יוצא ("העסק מדבר"), אז הלקוח נכנס?"
מה הקשר בין כתיבה תדמיתית באינטרנט, ופניה נכנסת מלקוח?
בשנים בהן אני עוסק בכתיבה שיווקית, פגשתי לעיתים אנשי עסקים שאמרו לי שהם לעולם לא שמעו את המושגים: "כתיבה שיווקית", "כתיבה תדמיתית באינטרנט", "מוצרי טקסט שיווקיים מקוונים".
כדי להבהיר את העוצמה הטמונה בטקסטים מקוונים ברשת האינטרנט, אני מביא להם מחוויות השיווק הנכנס שאני נהנה מהן מעת לעת, לאחר שאני "שותל" למשל "פוסט" - כתבת תדמית באינטרנט.
הניסיון והידע שנצברו בקהילות הקופירייטרים, הפרסומאים ובקרב אנשי יחסי הציבור, הביאו תובנות מקיפות אודות מקומו המרכזי של הטקסט המקוון (כתבת התדמית באינטרנט, כמו גם עוד כ – 50 מוצרי טקסט אחרים), בתהליך השיווק המקוון של עסקים ומוצרים.
כתיבה תדמית-שיווקית באינטרנט, המביאה סיפור עם ניחוח אישי, המציגה באופן בהיר את ייחודיות העסק, את חדשנות המוצר ואת האטרקטיביות של ההצעה המכירתית – יוצרת תנועה של "שיווק נכנס" לעסק.
לקוחות מרימים טלפון, נכנסים לחנות ואומרים: "קראנו באינטרנט את הכתבה עליכם, היא מצאה חן בעינינו ואנו רוצים לראות ואולי גם לקנות".
כתיבה תדמית-שיווקית טובה באינטרנט מוסיפה "טורבו שיווקי", לפעמים אפילו "באזז שיווקי" להצלחות מחלקת המכירות של העסק.
2. "טקסט קצר או ארוך?"
מה ההבדל בין באנר פרסומי לכתיבה תדמית-שיווקית באינטרנט?
אקדים ואומר: הלקוח הגולש ברשת, שאיננו מעוניין בנושא העסקי שלך, ידלג הן על הפרסום הרגיל שלך (באנר או מודעה) והן על כתבת התדמית השיווקית שלך באינטרנט.
אך עבור הלקוח שכן מחפש את התחום העסקי שלך, יש הבדל גדול בין כתבת תדמית שיווקית, לבאנר קצר, או למודעה מכירתית.
לגביו, הבאנר או מודעת הפרסום שלך משדרים: "אנחנו רוצים רק למכור לך, ולא אכפת לנו שאנחנו אנונימיים עבורך".
לעומת זאת, כתבת התדמית השיווקית באינטרנט הופכת אותנו כבעלי העסק, כמעט למכרים של הלקוח המקוון.
הסיפור האישי שלנו, גם אם הוא תופס רק חלק קטן מהכתבה, מציג אותנו כאנשים נעימים, מעניינים, מקצוענים, ובעלי אתיקה אנושית - המציעים הצעה עסקית כדאית ורלוונטית.
כתבת התדמית השיווקית ה"ארוכה" באינטרנט, מתחילה את חווית הקניה, כבר במסך המחשב של הלקוח.
המידע המפורט, הגלוי, האמין, המסודר, המושקע בכתיבה התדמיתית-שיווקית המקוונת – מעורר "וואוו" ראשוני אצל הקורא המקוון.
הלקוח אומר לעצמו: "זה עסק שמשתף אותי במידע ובידע, הוא מומחה, הוא רציני, הוא מקל עלי את החלטת הקניה, כי הוא מספק לי תשובות להתלבטויות בצורה נוחה ומקיפה. עדיף לקנות אצלו".
כדאי שבעל עסק המעוניין בשיווק מקוון ישאל את עצמו: מהו המסר שברצוני לשדר בכתיבה התדמיתית-שיווקית שלי באינטרנט, ללקוח הקיים וללקוח הפוטנציאלי, הגולשים ברשת?
3. "להשקיע בכתיבה שיווקית או באיש מכירות?"
האם האדם הגולש באינטרנט ישקיע מזמנו לקרוא את הטקסט השיווקי המקוון שלי, למרות שהוא נחשף ל2,400 מסרים פרסומיים כל יום?
מחקרים מראים שלקוחות המעוניינים בתחום העסקי שלך, מחפשים מידע לגביו, ברמות שונות של פירוט: מידע עליך, מידע על החברה שלך, מידע על ערכיך, מידע על אישיותך, על "הסיפור שלך", ומידע מלא ובהיר על ההצעה העסקית החמה שלך.
הכתיבה התדמיתית-שיווקית באינטרנט, מספקת באופן מעולה, מובנה ונוח - את רצונו של הלקוח המקוון במידע.
הלקוח המקוון הפוטנציאלי יקרא את כל כתבת התדמית באינטרנט או את חלקיה הרלוונטיים לתועלתו.
הוא יעשה זאת בזמן, במקום ובתנוחה האהובה עליו, ממחשבו הנייח במשרד, או ממחשבו הנייד במסעותיו.
היתרון בכתיבה התדמיתית-שיווקית המקוונת באינטרנט הוא ב"השפעה החליפית" שלה: כמוה כ"אשת מכירות מספרת", היושבת באינטימיות עם הלקוח שלך בביתו ומספרת לו על העסק - וכך באלפי מסכי מחשב בבתי אב באותו זמן.
המדהים הוא החיסכון הכספי העצום שהכתיבה התדמיתית-שיווקית באינטרנט יוצרת לעסק.
במקום צוות שלם של אנשי מכירות מקבלי שכר חודשי, המדקלמים שוב ושוב את הרפליקות השיווקיות ומטפלים בהתנגדויות מול הלקוח הבודד – מעבירה הכתיבה התדמיתית-שיווקית באינטרנט את כל המסרים החשובים במהירות, באופן בהיר ושיטתי, בו זמנית לאלפי או מאות אלפי מתעניינים. וכל זאת בעלות מינימלית.
4. "כותרות משנה או ים של מילים?"
מה תפקידה של הכותרת ושל כותרות המשנה בכתיבה התדמיתית-שיווקית באינטרנט ?
בתחרות על תשומת ליבו של הקורא המקוון, כותרות הכתיבה התדמיתית-שיווקית הן כלי רב עוצמה בידיך.
ישנן דרכים שונות להגברת העניין בטקסט התדמיתי-שיווקי המקוון באמצעות הכותרות.
כותרת שואלת, כותרת חדשותית, כותרת רב-משמעית, כותרת מצטטת, כותרת חוקרת, כותרת רגשית – אלו הן רק חלק מ"הכותרות ציידות העין" שאנו בוחרים כדי להשיג את תשומת ליבו של הקורא המקוון.
הכותרת, יחד עם כותרת המשנה, אמורה למסור לקורא המקוון, הנחפז והעסוק את סיפורך ואת הצעתך העסקית במספר מילים מעוררות, ברורות ומסקרנות.
יד על הלב: כמה פעמים החלטת לקרוא כתבת תדמית באינטרנט כי כותרתה וכותרות המשנה שלה ריתקו אותך? ולעומת זאת, כמה פעמים בראותך מולך כתבה המעוצבת כ"ים" אחיד של מילים, פשוט דילגת הלאה?
5. "סיפור או תמונה?"
כיצד תורם השילוב בין טקסט, תמונה וצבע לניצחון במאבק על תשומת ליבו של הגולש ?
כתיבה תדמיתית-שיווקית מקוונת עתירת טקסט באינטרנט, היא עדיין ייחודיות ויוצאות דופן במציאות השיווקית המסורתית והאינטרנטית כיום.
העוסקים במלאכת קידום אתרים - SEO, מודעים להשפעתו של טקסט עשיר הכתוב נכון על הטיפוס לגובה במנועי החיפוש, ולהשפעתו המהפכנית על עקומת המכירות של העסק נשוא הכתיבה.
כתיבה תדמיתית-שיווקית מקוונת באינטרנט איננה דומה ליצירת מודעות פרסום סטנדרטיות.
טקסט אינטרנטי הערוך בצורה שיווקית-תדמיתית, המביא סיפור אישי עסקי וכולל גם הצעה עסקית - מזיז את הלקוח המתעניין ומביא אותו לפעולה.
יחד עם זאת, למרכיב הוויזואלי יש השפעה חשובה מאוד בכתיבה התדמית האינטרנטית. בין אם מצורפות תמונות, או גרפים, או תרשימים – חוויית הקריאה מתחזקת, והעין המרפרפת של הגולש – ניצודה לקריאה ביתר קלות.
תמונות בכתיבה תדמית באינטרנט "מספרות סיפור". תמונות מחזקות ומעצימות את נשוא הכתיבה. תמונות הן כלי צבעוני ואותנטי להשגת תשומת לב. הצבע והשפעותיו הפסיכולוגיות והאנרגטיות על מלאכת המיתוג, השיווק והמכירות נחקר רבות.
הצבע בכתיבה התדמיתית המקוונת (בכותרות, באותיות, ברקע) מהווה את מקהלת הבשמים החושנית המלווה את הקונצרט העסקי שלך לפיתוי הלקוחות המקוונים בהם אתה מעוניין.
6. "הרצאה או סיסמה?"
מה חשיבותה של הסיסמה בכתיבה התדמיתית-שיווקית באינטרנט?
סיסמה טובה המלווה את הכתיבה התדמיתית המקוונת היא אפקטיבית, אם היא מייצגת את הגרעין המהותי של עסקך.
סיסמה שיווקית אפקטיבית לעסק, המלווה את הכתיבה המקוונת, משפיעה אלף מונים על הלקוח, לעומת הגדרה או הרצאה שבלונית.
סיסמה מבריקה יכולה ליצור הזדהות רגשית עם עסקך והיא מהווה תמצית ה"אני מאמין" שלך במספר מילים. הסיסמה מחזקת את הכתיבה התדמיתית-שיווקית, והכתיבה מפרטת ומדגימה את הסיסמה.
סיסמה מקוונת יכולה להופיע כחלק מהכותרת, יכולה להיות מצוטטת בכותרת המשנה, יכולה להופיע בקוביית טקסט, וכמובן יכולה לסגור את הפרטים האינפורמטיביים של כתובת, טלפונים ודוא"ל, בתיבת ההתקשרות, ב"דף הנחיתה", או בתחתית הדף.
הסיסמה המקוונת היא מסר של השפה, התרבות, המחשבה והרגש הממנפים את המוניטין והתדמית של העסק. הסיסמה עובדת למענך.
תוכן הסיסמה, הצליל שלה, התנופה, התנועה, התעוזה, הפשטות, ההבטחה והרגש הכלולים בה, יעזרו ללקוח המקוון הקורא את הטקסט התדמיתי באינטרנט - לזכור, למתג ולמצב אותך בתוך ים המתחרים והגירויים.
בעת הכנת הטקסט התדמיתי שלך לאינטרנט כדאי לחשוב: איזה משפט חכם ומחייך אחד מבטא את היתרון העסקי שלי?
7. "מיקוד או הגוונה?"
מה עדיף בכתיבה התדמיתית-שיווקית - מיקוד או הגוונת המסר?
המסר שאנו משגרים בכתיבה התדמיתית באינטרנט למסך המחשב של הלקוח, צריך להיות זהה למסר המעוצב בנקודת המכירה של העסק, למסר שאנו מעניקים ללקוח בהתנהגותנו המקוונת (תקשורת שיווקית ברשת), ולמסר של המוכרנים בעת תהליך הקניה שלו אצלנו בחנותנו הוירטואלית, או בחנותנו אשר במרכז הקניות העירוני.
חשוב שתהיה סינרגיה של המסר המופיע בשלושת התחנות בדרכו של הלקוח המקוון אלינו: הקריאה בטקסטים הכתיבה התדמיתית המקוונת, הקניה המקוונת, והקניה בחנות השכונתית.
ריבוי גדול מדי של מסרים שיווקיים מבלבל את הלקוח המקוון, מעמעם את ייחודיותך אל מול מתחריך, ומקשה עליו לזכור אותך לאחר קריאת כתבת התדמיתית שלך באינטרנט.
עליך להחליט מהו הדבר הייחודי לעסק שלך, המבדיל אותך ממתחריך – ואת המסר הזה להדגיש בעקביות ובאופן יצירתי בתכני הכתיבה התדמיתית המקוונת שלך.
8. "עיתוי אקראי או גורם מזמן?"
מה חשיבותו שלהעיתוי ביחס להשפעתה של הכתיבה באינטרנט? איך אנו מזיזים את גולש המקוון מהמחשב שלו, מה יגרום לו לבצע פעולה עכשיו ?
את ה"שתילה" ואת ה"תחזוקה" של הכתיבה התדמיתית באינטרנט כדאי לקשור בכל עת ל"גורמים מזמנים" אקטואליים, חדשותיים, תרבותיים או אחרים (חלקם יכולים להיות יזומים על-ידך). כך פנייתך ללקוח המקוון היא עכשווית-רלוונטית-הגיונית, מובנת ומקושרת יותר, ומתוך כך מקבלת כפל כוח.
כדאי שתהיה סיבה, או ערך נוסף לפנייתך אל הלקוח המקוון דווקא עכשיו. האם זה בגלל החג המתקרב? האם יש כאן חידוש ברמה של חדשות? האם מתחיל כאן מבצע עונתי? האם יש היום הזדמנות כלכלית מיוחדת?
כל "גורם מזמן" שבגללו הופיעה כתבת תדמית מקוונת ברשת דווקא עכשיו, כדאי לנצל כך שההצעה העסקית תהיה תחומה לזמן ולכמות מוגבלים.
בהכנת כתיבה תדמיתית לאינטרנט עלינו לשאול את עצמנו: כמה ומה נהיה מוכנים להשקיע היום, בהצעה העסקית שתופיע בכתיבה התדמית המקוונת (בקוביית טקסט, או בפונטים מודגשים), כדי לייצר לעצמנו תנועת לקוחות יציבה של שיווק נכנס עכשווי - לעסק?
..................................................................................................
תם ולא נשלם.
מסע המילים הוא בן אלף מילין, ויש יותר מדרך אחת להגיע למטרה.
העיקר הוא לחייך, להעיז להיות מקורי, ולעבוד נכון.
יש לחרוש ולזרוע, לפרוס חכה ולצוד, עם שלושת סימני האהבה: מסתורין, חושניות ואינטימיות. וזה כבר סיפור בפני עצמו.