משבר הוא הזדמנות לשינוי

בתאריך 8 אוגוסט, 2023

ניהול משברים כחלק מבניית התכנית האסטרטגית העסקית והשיווקית של כל ארגון. משבר הוא הפתעהה שצפויה מראש . כיצד התנהלות נכונה במשבר תמנע פגיעה במוניטין החברה, במערכות היחסים עם בעלי העניין ותמזער נזקים.

משבר הוא הזדמנות לשינוי
שבת בצהריים, שקט בחוץ, שעה כזאת שאפילו הציפורים שעל העצים בגינה שלנו הולכים לנוח קצת...הטלפון מצפצף – הודעת SMS מסמנכ"לית בכירה בחברה שאני מלווה- "סליחה על ההפרעה, אני יודעת ששבת היום אבל אנחנו במשבר אפשר לדבר איתך?" לזמן יש מרכיב מאד חשוב בניהול משברים, קבלת החלטות מושכלות ופעולות מהירות הן קריטיות וחשובות למיתון ומזעור נזקים. מהשיחה איתה הבנתי שחייבים לפעול מהר (למרות ששבת), תוך חצי שעה מתכנסים לישיבה זום דחופה (הלכה השבת...) יחד עם מנכ"ל החברה, צוות לניהול משברים וגורמים נוספים, מתחילים לנתח את הדברים ולבנות תוכנית אסטרטגית ותקשורתית לניהול המשבר, מה עושים ואיך. משבר הוא הפתעה שצפויה מראש, בעולם עסקי דינאמי, מאתגר ומשתנה חברות ועסקים גדולים וקטנים צפויים להתמודד עם משברים שעלולים לשבש את הפעילות המוניטין והיציבות הכלכלית שלהם, היערכות לניהול משברים חייבת להיות חלק משמעותי וחשוב בתוכנית האסטרטגית העסקית והשיווקית של כל עסק. היערכות לניהול משברים היא תהליך חשוב שמטרתו להפחית את הנזקים הפוטנציאליים שעלולים להיגרם ולהבטיח שהארגון יהיה מוכן עם תגובות מהירות ויעילות בזמן אמיתי. היכולת לצלוח משברים ביעילות, תוך שמירה על מוניטין החברה והאמון עם בעלי העניין, מצביעים על עסקים חזקים , מובילים שחושבים קדימה. מהו משבר? משבר הוא אירוע משמעותי ובלתי צפוי המהווה איום על מטרות החברה מערכות היחסים עם הלקוחות ובעלי העניין, מוניטין החברה והיעדים העסקיים שלה. משברים יכולים להיות פנימיים, חיצוניים , פיננסים, שיווקיים, תקשורתיים ועוד. משבר בארגו יכול לגרום לנזק מידי שעלול להשפיע על עתיד החברה. כשחברה/עסק נמצאים במשבר, נדרשות החלטות אסטרטגיות ופעולות מהירות לניהול המצב באופן שיאפשר להם להתמודד עם המשבר ביעילות, למנוע נזקים ולשקם את המצב במהירות. בזמן המשבר, חשוב לשמור על תקשורת פתוחה וכנה עם צוות העובדים, הלקוחות, הספקים והשותפים. תפקיד מנהל המשברים הוא להיות זה שמנחה ומוביל כיצד משתלטים על המשבר, איך ממזערים את היקפי הנזקים הצפויים שעשויים לפגום בשמה הטוב של החברה ובמקביל כיצד ניתן להפיק יתרונות מהמצב המשברי. שלושה שלבים בטיפול משברים : 1. זיהוי והערכה: זיהוי המשבר, ניתוח הסיבות וההשלכות שלו על הארגון או העסק 2. תגובה והתאוששות: לאחר הזיהוי והערכה של משבר, יש לבצע אסטרטגיית תגובה מיידית הכוללת בנייה ופיתוח תוכנית להתמודדות עם המשבר, הפעלת צוות ניהול משברים, ניהול התקשורת הפנימית והחיצונית, ניהול מעקב ,תכנון פעולות למיתון השפעות המשבר ,נקיטת צעדים להבטחת ההמשכיות העסקית וחזרה לשגרה בהקדם תוך מזעור הנזקים. 3. הסקת מסקנות למידה ושיפור: כל משבר הוא הזדמנות ללמידה וצמיחה, הוא משפר את יכולות ניהול המשברים של הארגון ומכין אותו לאתגרים עתידיים. לאחר שהמצב נמצא תחת שליטה, חשוב לבצע הערכה ובדיקה מקיפה לזהות מה עבד ומה לא, מה ניתן לשפר ואיך ניתן להיערך מראש למשברים הבאים. חשיבות התקשורת בזמן משבר תקשורת אפקטיבית ונכונה משמעותית מאד ניהול משברים, היא משמשת כעמוד תווך המחבר בין כל שלבי התהליך היא ממלאת תפקיד מרכזי בניהול ובמיתון השפעת המשבר על ארגונים וחברות . תקשורת ברורה שקופה ומהירה מחזקת את האמון, מפחיתה את הפאניקה והבלבול בקרב הלקוחות, העובדים הספקים ושאר בעלי העניין. תקשורת בזמן משבר חיונית, המציאות משתנה במהירות וקיימת חשיבות גדולה לניהול תקשורת אסטרטגית שמסייעת לארגונים לנהל תפיסות, לספק מידע מדויק ועדכני, לערב את בעלי העניין, להפגין מנהיגות ולשמור על מורל העובדים, למנוע התפשטות של שמועות שאינן נכונות ולנהל את האופן שבו החברה נתפשת בזמן המשבר. אסטרטגיות תקשורתיות יעילות יכולות לעשות את ההבדל בין משבר שגורם לנזק מתמשך לבין משבר שהופך להזדמנות לטווח ארוך שמגבירה את האמון והנאמנות אחרי שהמשבר חלף. לסיכום- בעולם המהיר והמשתנה שאנו חיים בו, משברים הם מציאות בלתי נמנעת. היערכות אסטרטגית וניהול המשבר בצורה יעילה עם דגש על תקשורת אפקטיבית, על שקיפות, עקביות ומעורבות בעלי העניין, יסייעו לחברה להיות חזקה ומובילה. מה קרה עם המשבר של אותה חברה אתם שואלים ? שמחה לציין שבזכות העובדה שכחלק מהייעוץ והליווי האסטרטגי שאני עושה עם החברה, בנינו תוכנית להיערכות לניהול משברים. היערכות לניהול משברים הוא תהליך חשוב שמטרתו להפחית את הנזקים הפוטנציאליים שנגרמים על ידי אירועי משבר, ולהבטיח שהארגון יהיה מוכן עם תגובות מהירות ויעילות בזמן אמיתי, העובדה שהגבנו מהר ונכון מנעה משבר שעלול היה לגרום לנזק גדול. אז איך אתם ערוכים למשבר בעסק שלכם ?
מאמרים נוספים...