לפני שנה עולם הסייבר היה זר לי. היום אני מנתחת תרגולי מתקפות סייבר וחוקרת את הדינמיקה האנושית בקבלת החלטות במשבר. במאמר זה אני חושפת את המסע שלי לעולם ה-BCP, ההתמודדות עם מצבי קיצון ומה קורה בחדר הישיבות, כשהאנשים הם דווקא הגורם המכריע ולא הטכנולוגיה.
עד לפני פחות משנה, עולם הסייבר היה זר לי לחלוטין. מלבד "פישינג" ודימויים סטריאוטיפיים של האקרים במרתפים חשוכים שנמנעים מקרבת בני אנוש, לא היה לי מושג קלוש בתחום. ואז הגיעה ההזדמנות לעבוד עם חברה מובילה בתחום מודעות הסייבר, שפיתחה גישה המתמקדת בגורם האנושי, עם פתרונות המשלבים מומחיות טכנית ותהליכים להכנת ארגונים למצבי קיצון.
במפתיע, תוך זמן קצר מצאתי את עצמי צוללת לעומקו של עולם מרתק בהרבה מכפי שדמיינתי.
כחלק מהשירותים שאני מעניקה לחברה כאשת תוכן, אני מנתחת סימולציות ותרגולים של מתקפות סייבר, החל ממשרדים ממשלתיים המתמודדים עם תרחישי תוקף מדינתי, ועד חברות השואפות לבנות עמידות מול איומים של קבוצות פשיעת סייבר. תפקידי אינו לנתח את הפן הטכנולוגי; איך עוצרים דלף מידע או מתמודדים עם השתלטות של נוזקת כופרה, אלא בניתוח הדינמיקה סביב שולחן הדיונים: כיצד מנהלים בכירים מקבלים החלטות במסגרת תכנית המשכיות עסקית (BCP), איך הדוברות בונה מסרים מול האיום, מה השיקולים המשפטיים והפיננסיים שיש להתחשב בהם ועוד ועוד.
אני "מפרקת" את פרוטוקולי הדיונים, מנתחת אותם ומפיקה דו"חות הפקת לקחים המציעים דרכים להתייעלות ולשיפור המוכנות, הכול תוך התמקדות באנשים המניעים את הארגון ברגעי משבר.
המסע האישי שלי מלהיב אותי במיוחד: כיצד תוך פחות משנה הפכתי תחום בלתי נודע לזירה שבה אני מנווטת במיומנות.
כל תרגיל שאני מנתחת והופכת לדו"ח מלא בתובנות בנות-יישום, מחדד את חשיבות ההיערכות המוקדמת לתקיפות ומשברי סייבר. היערכות כזו צריכה להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית המשכיות עסקית (BCP), ואפילו לכלול BCP ייעודי לתקיפות סייבר עם פלייבוק ברור.
ההשלכות העסקיות של מתקפה עלולות להיות הרסניות, אך ארגונים המשקיעים בהכנה מראש (ולא רק מבחינה טכנולוגית), מצליחים לצמצם משמעותית את הנזק ולהגן על המוניטין והאמון שבנו לאורך השנים. בכל פעם שאני עדה להבנה והפנמה של חשיבות ההיערכות במהלך התרגילים, אני חשה שאני חלק ממאמץ רחב יותר לחיזוק החוסן הדיגיטלי של המשק כולו.