מערכות ניהול תוכן הן מרכיב מהותי וחשוב בכל הנוגע לפיתוח ותכנון אתר האינטרנט. מערכות אלו הן הדרך שלכם, כבעלי האתר, להכניס בו תכנים, לעדכן אותו ולהפוך אותו לשלכם. במאמר זה נעמוד על חשיבות מערכות אלו ועל מספר פרמטרים לבחינת ספקים ראויים וטובים של מערכות ניהול תכנים.

באחד משיריו הקלאסיים "הולך בטל", שר אריאל זילבר את השורה "עצמאי בשטח, לא צריך טובות" ואומנם, כמו בחיים האמיתיים, גם בכל הנוגע להתנהלות העסקית ברשת האינטרנט כדאי, ואף מומלץ, להסתמך על ידע, הבנה ועצמאות מלאה ככל הניתן. הדבר חשוב בעיקר בכל הקשור לאתר האינטרנט של העסק, שהוא נכס מסחרי לכל דבר ועניין ולכם, כבעליו, אמורה להיות האפשרות, והזכות, לנהל אותו כראות עיניכם. ולמה הכוונה?
כאשר אתם רוצים להקים אתר אינטרנט לצורכי קידום עסקי, אינפורמטיבי או שיווקי, אתם פונים לבעל מקצוע ומומחה בתחום האפיון, הפיתוח והעיצוב. בדרך כלל רצוי לפנות לחברה מקצועית בעלת פורטפוליו, רזומה והמלצות, אך ישנם גם מעצבים צעירים ועצמאיים ראויים. כאשר האתר גמור ומוכן לשיגור לרשת האינטרנט, נשאלת השאלה מהן יכולותיו של בעלי האתר לעדכן תכנים, להוריד ולהוסיף דפים ובאופן כללי, להיות אדון לאתרו. אתר אינטרנט, במהותו, חייב להיות דינאמי, מעודכן ונגיש לשינויי תוכן, מדיה ושירותים ברמה יומיומית ומהירה, ובשנים האחרונות יש מודעות, הולכת וגדלה, מצד בעלי העסקים לדרוש מהמפתחים מערכת ניהול תכנים עצמאית, אשר תשחרר אותם מכל מחויבות ותלות עתידית. המערכת נקראת בשפה המקצועית "מערכת"CMS (Content Management System)
מערכת ניהול תוכן היא, בעיקרו של דבר, מכשיר לניהול עצמאי ופשוט של האתר על ידי בעליו, ללא צורך בהתערבות של ספק חיצוני, ובדרך כלל, גם מוזיל את עלויות הפיתוח בשל הכנסת התכנים העצמאית. מהם הדגשים העיקריים עליהם תצטרכו לתת את הדעת בבואכם לבחור מערכת ניהול תכנים?
1. עלות- גם כאן, כמו בכל בחינת מוצרים אחרת, צריך לבוא סקר שוק שיביא לידי ביטוי את עלות ההקמה, העלות החודשית השוטפת, עלות אחסון האתר בשרת ועלויות נוספות הקשורות לתחזוקה ותוספות ייחודיות שיעלו בעת האפיון הראשוני.
2. קלות- נסו את המערכת בעצמכם ובדקו עד כמה נוח להכניס טקסט, להוסיף תמונה, להוסיף לינק, לשנות צבע ועיצוב פונט ועוד.
3. ידידותיות למנועי חיפוש- התאמה של הדפים והתבניות לאלגוריתם של מנועי החיפוש, בחינת מיקום אתרים נוספים במנועי החיפוש, האם ניתן לערוך כותרות עבור כל דף?, האם המערכת מייצרת קוד HTML ותגיות נוחות לשימוש בכותרות משנה ותוכן. מומלץ להשתמש במערכות שאינן עושות שימוש במסגרות.
4. חווייתיות- האתר הוא חלון הראווה שלכם! האתר צריך להיראות מקצועי, מושקע, מסקרן ומרענן עבור הגולשים בכלל וקהל היעד שלכם בפרט. חשוב לשמור על קו עיצובי אחיד, וגם בעת ניהול התוכן אסור לזנוח אותו ולנסות להשתולל עם הצבעים, הפונטים והגדלים. מערכת ניהול התוכן צריכה לכלול הגדרות עיצוביות ברורות הנקראות, בשפה המקצועית, CSS- cascading style sheets.
זכרו, האתר הוא שלכם, ושלכם בלבד, וחשוב שתשמרו לעצמכם את זכות הראשונים והאחרונים לעדכנו, לשנותו ולהכניס בו את התכנים החשובים לכם מבלי להיות תלויים בגורמים חיצוניים כלשהם.