את הוירוס הזה כן תרצו לקבל. השיווק הויראלי הוא המילה האחרונה בכל אסטרטגיית פיתוח ושיווק של בעלי עסקים ואתרים ברשת. רשתות חברתיות, פורומים, בלוגים, ניוזלטרים ואמצעים רבים נוספים מהווים כר פוטנציאלי, ועצום, לעדכון תכנים, הגעה לקהלי יעד ומשיכתם לאתר ולקידומו האורגני במנועי החיפוש. במאמר זה נדון במגמה זו ונראה כיצד ניתן להפיק את מרב התועלת העסקית ממנה.

לא, אין צורך להביא ממחטות ומתכונים למרק עוף, שיווק ויראלי אינו שם של שפעת חדשה או של מגפה מסתורית מארצות הקור, אלא זהו הטרנד השיווקי המתגבר והולך של פעילות באמצעות רשת האינטרנט למטרת פרסום, חשיפה וקידום אתרים ועסקים. מדוע מתקשר האמצעי הזה למושג "ויראלי" (וירוס)? מפני שמטרתו הפשוטה, הברורה והחד משמעית היא להדביק ולמנף את ההדבקה למקסימום הגולשים הרלוונטיים ברשת. מדובר על כל פעולה חווייתית ברשת אשר מכוונת לציבור הגולשים, להנעתם לתגובה ופעילות יזומה וכך, על ידי העברת המסר בשיטת "חבר מביא חבר", ייחשף הקמפיין למאות, אלפי ומאות אלפים, ללא הזדקקות למדיה המסורתית ולעלויות הכרוכות בקמפיין שכזה.
שיווק ויראלי הינו קמפיין גרילה, שמטרתו חשיפה לאתר או למוצר, לעיתים אף ללא שימוש בשמם המפורש, אלא רק בעקיפין וברקע. הקמפיין, ככל שיהיה ייחודי ומרתק יותר, כך ייזכר יותר זמן, על ידי קהל גדול, וכל זאת בעלויות מינימאליות עד אפסיות, ואלו יתרונות הקיימים רק בפעילות רשתית וויראלית. בניגוד לפרסום המסורתי שבו יש חשיבות מכרעת למיקומים, לניסיון במדיה ורכש המדיה המתאים, הרי שבאינטרנט הפעילות פשוטה ומגוונת, גם ללא ידע מקצועי רחב. עולם הפורומים, הבלוגים והרשתות החברתיות מספק כר צרכנים פוטנציאליים נרחב, והשתלבות נכונה בעולם זה, על ידי כתיבת תכנים מעניינים ומקצועיים, השתלבות בפורומים של אחרים, יצירת נטוורק וסביבת הפריה הדדית יקלו על הגדלת החשיפה לאתר, הגדלת מספר הנכנסים אליו והגדלת המיקומים שבהם מופיע האתר ברחבי הרשת ומנועי החיפוש. בסוף כל משלוח פוסט, דיון או ניוזלטר צריך לרשום את שם האתר ולינק אליו, והרשת, המיומנת, כבר תעשה את עבודת ה"שתי וערב" שלה.
יש לזכור, עם זאת, כי וירוס הוא עדיין וירוס, וניצול מוגזם וציני של השיטה, על ידי הצפת הרשת בתגובות לא ענייניות, פיזור שם האתר שלכם ללא הבחנה ופעולות מעין אלו, יכולות להביא לרתיעה מכם, גם על ידי הגולשים וגם על ידי מנועי החיפוש, שיכולים להעניש ולדחוק את האתר במורד דפי החיפוש. שימוש מושכל בשיווק הויראלי הוא כלי נהדר לפיתוח תדמיתי, כלכלי ועסקי לכל בעל עסק ולכל יזם. לבריאות!