קידום אתר כמוהו כריצת מרתון במובנים רבים. היכולת לשאוף, להתמיד ולהיות סבלני לאורך זמן מתאימה לשני המסלולים, אך בכל הקשור לפעילות ברשת, העונש והסנקציות על "קיצורי דרך" ופעילות לא נכונה יכולים להיות קטלניים מבחינת האתר. במאמר זה נרחיב על הדמיון בין ריצת המרתון לקידום האתר ונעמוד גם על השונה ביניהם.

התחרות על המיקום במנועי החיפוש היא תחרות קשה, יומיומית וארוכה, ממש כמו ריצת מרתון. כמו בריצת 42 הקילומטרים (ו-192 מטרים, אבל למי יש כוח לספור) מתייצבים על קו הזינוק אלפי, ולפעמים יותר, רצים אשר לכולם מספר על חולצתם ושביב אלקטרוני על נעליהם שתפקידו לצפצף בקו הסיום ולהודיע, קבל עם ועולם, לאיזה מקום הגיעו (בהנחה שהצליחו להגיע לקו הסיום). במהלך הריצה יש עליות וירידות, קשיים ואופוריה, עידוד וקריאות גנאי, אך התמקדות בקו הסיום ובהשגת היעד תביא, לרוב, להצלחה במשימה.
קידום האתר שלכם במנוע החיפוש הוא ריצת מרתון, אך ללא האפשרות להפסיק ולוותר. אם החלטנו לפרוש באמצע ריצה, נלך הצידה, נשתה מים, נתאושש ונחזור לחיים הרגילים עד לריצה הבאה. אם החלטנו להפסיק לפעול לקידום האתר, הרי שנכשלנו בייעוד העסקי שלו, ברווחיות העסק ובסיכוייו לשרוד והפגיעה היא כלכלית וקשה הרבה יותר. כמו בריצת תחרותית, אין קיצורי דרך ואסור לפעול באופן לא אתי, לא מקצועי ותוך הטעיית הקולגות והשופטים. בתחרות ריצה, המשמעות היא פסילה מיידית ותחושה לא נעימה כלפי האחרים, בכל הקשור לעולם האינטרנט, המשמעות חמורה פי כמה.
למה הכוונה? מנועי החיפוש הם אלגוריתמים מתוחכמים אשר נועדו לחפש, למצוא ולקדם אתרים ותכנים בעלי משמעות אמיתית, מקצועית ורלוונטית לתחום ייעודי, התורמים לקהל הפוטנציאלי ומספקים לו ערך וחיוני. עבור ערכים אלו מעניק מנוע החיפוש מעין "תעודות הצטיינות" בצורת קידום האתר לעבר הדפים הראשונים, והנצפים יותר, כאשר הגולש מחפש את התחום הספציפי. אולם, אף אחד לא באמת מסוגל לנחש או להבין את צורת פעולת האלגוריתם ולכן לא כדאי, לא רצוי ואף טיפשי לנסות ו"לתחמן" אותו בעזרת שיטות משונות ואי הקפדה על כללי משחק הוגנים. העונש יכול להיות דרדור מיקום האתר לתחתית דפי החיפוש ואף הוצאתו אל מחוץ לרשימת האתרים המורשים, וזהו גזר דין פטאלי המסוגל לסכל כל סיכוי להצלחה עסקית, לא חבל?
המסקנה היא, ללא ספק, לרוץ בשביל המיועד לריצה, לנסות להתחרות בעזרת הכישרון, ההתמדה והסיבולת, ולא לחפש דרכים עקיפות והנחות, כי בקידום אתרים אין קיצורי דרך מלאכותיים.