הדרך לגיהנום, אומרים, רצופה כוונות טובות, ומה יכול להיות חיובי יותר מקידום האתר החשוב והאהוב שלנו אל המקום הראשון בגוגל, המקום הראוי לו ביותר, ואם אפשר במהירות המרבית? אז זהו, שלעיתים הרצון הזה טומן בחובו בעיות קשות בהמשך, ועל כך נדון במאמר זה.

כמה נשמח לראות את האתר שלנו ניצב, בגאון ובבדידות מזהרת, בראש הדף הראשון של גוגל? כמה smsים יישלחו לכל מכרינו, ידידינו, בני משפחותינו (ובינינו, גם למתחרים..) ובהם בקשה להקליד במנוע החיפוש את שם העסק או את מילת המפתח הרלוונטית? אפשר לומר שזהו החלום האוטופי של כל בעל אתר, ולא משנה מה עיסוקו ומה תחום פעילותו, כי הדבר מוכיח את עליונותו על פני המתחרים, הרלוונטיות שלו בקרב הגולשים והתכנים החשובים שהוא מספק לקהל לקוחותיו והצרכנים הפוטנציאליים.
אך האם כל כך פשוט להגיע למצב הזה? אלא אם האתר מספק איזשהו צורך ייחודי ביותר אשר אין בו תחרות, הרי שבכל זמן נתון מתבצעת פעילות קידום אתרים מקבילה, מנועי החיפוש מסיירים ללא הרף ברחבי הרשתות החברתיות, הבלוגים, הפוסטים, הדיונים ושאר מקורות המידע האינטרנטיים והשמירה על מיקום גבוה היא מסובכת וסיזיפית. הקושי הזה יוצר, פעמים לא מעטות, רצון לבצע קיצורי דרך, "הנחות", פעילויות אפורות ולא אתיות כגון העמסת מילות מפתח באתר, הצפת הרשת במאמרים ובטוקבקים לא רלוונטיים והסתרת מילות חיפוש וכותרות בתוך באנרים ופלאש על מנת להשיג יתרון לא אמיתי על פני היריבים.
אין ספק שהפיתוי לעשות זאת גבוה, במיוחד כאשר ישנן חברות "מקצועיות" המבטיחות הצלחה מהירה ונטולת סיכונים עד לדף הראשון במנוע החיפוש, אך חשוב לזכור שאליה וקוץ בה, או במקרה שלפנינו, עלייה וקוץ בה, וכל ההתקדמות שיצרנו במהלך התקופה תהפוך להתדרדרות מהירה, חדה וללא התרעה מוקדמת! כן, מנוע החיפוש מעניש, ומעניש בחומרה, כל מי שנתפס עובר על כללי ה- fair play, המשחק ההוגן. הסנקציות יכולות להיות בהורדת האתר לדפים פנימיים למשך כמה ימים ועד להוצאת האתר לחלוטין מרשימת החיפוש והפיכתו לפרסונה נון גרטה (אורח לא רצוי) בחיפושי האלגוריתם.
המלצתנו העיקרית היא לא להתפשר, לא להאמין בקיצורי דרך וביכולת להגיע לראש מנועי החיפוש בזמן קצר, כי ככל שנעלה באופן תלול יותר, כך הירידה תהיה כואבת יותר. תנהלו את הפעילות העסקית הרשתית שלכם במתינות, באמינות ותוך שמירה על חוקי המשחק, בדיוק כפי שהייתם מצפים מהסובבים אתכם, כי ככל שמנועי החיפוש פתוחים וליברליים לכל עניין ודבר, כך הם נוקשים, שמרנים ובלתי מתפשרים בכל הקשור לפגיעה במוניטין וביכולת שלהם לתת נתוני אמת לגולשים. עכשיו, כפי שאמר אלירז שדה, תתקדמו.