מבוא לאתר מסחר אלקטרוני (חנות וירטואלית) – מאמר ראשון.

בתאריך 9 דצמבר, 2013

החלטנו להקים אתר מסחר אלקטרוני לעסק, אז מאיפה מתחילים? במאמר זה אנסה להציג את הנקודות הבסיסיות להן יש לשים לב בפרויקט מסוג זה. הנקודות ברובן מופשטות וכלליות ואינן כוללות דוגמאות ספציפיות אך הן חשובות להבנה של התהליך בכללותו. במאמרים הבאים אנסה להכנס לפרטים ולהציג דוגמאות מהעולם האמיתי.

מבוא לאתר מסחר אלקטרוני (חנות וירטואלית) – מאמר ראשון.

החלטנו להקים אתר מסחר אלקטרוני לעסק, אז מאיפה מתחילים?

בסדרת מאמרים אנסה להעביר בקצרה מידע על תהליך הקמת אתר סחר אלקטרוני ועל הפתרונות הקיימים ליישום.

במאמר זה אנסה להציג את הנקודות הבסיסיות להן יש לשים לב בפרויקט מסוג זה.
הנקודות ברובן מופשטות וכלליות ואינן כוללות דוגמאות ספציפיות אך הן חשובות להבנה של התהליך בכללותו. 
במאמרים הבאים אנסה להכנס לפרטים ולהציג דוגמאות מהעולם האמיתי.

חשוב לדעת, אין תורה או רשימת כללים מוגדרת להקמת חנות וירטואלית.
ישנם מאות פתרונות יקרים יותר ויקרים פחות כאשר כל פתרון תלוי בצרכי העסק.

הפתרונות מורכבים ממספר תתי פתרונות כאשר כל אחת מהן כוללת בחירה בין טכנולוגיות שונות ליישום.
לכל טכנולוגיות השלכות שונות, יתרונות וחסרונת. הידע המקצועי שנדרש גבוהה ולרוב בעל העסק לא מודע להחלטות שנעשו, לפעמים מרצון.

נקודת המפתח נמצאת בשלב התכנון, השלב בו מאפיינים את התוצר ובוחרים את הפתרונות בהתאם לצרכי העסק והתחום בו העסק נמצא.
בעולם התוכנה שלב זה מוגדר כ-Domain Driven Design ומיושם בחברות גדולות.
אתרי סחר מטבעם בעלי תקציבים נמוכים ונוטים להזניח שלב זה.
כמובן שאין צורך ליישמו בצורה מלאה אבל בהחלט צריך להשתמש ברעיון שעומד מאחוריו.

מטרת העל: התוצר הסופי יכיל אוסף של פתרונות מתאימים לתחום העסקי אותו מייצג האתר.

שלבי מפתח להקמת אתר מסחר מצליח:

  • הבנת התחום העסקי ומיפוי הצרכיים העסקיים.
  • מציאת פתרונות טכנלוגיים המתאימים לתחום ולצרכים.
  • אפיון התוצר הסופי.
  • יישום נכון בהתאם לשיטות העבודה המקובלות בטכנולוגיה שנבחרה.
  • הטמעה והדרכה.

באמצעות ישום השלבים נשיג מספר מטרות חשובות:

  • אחוזי המרה גבוהים. (מכירות)
  • ייצוג נכון של העסק. (קידום, שיווק ומיתוג)
  • חסכון בעלויות תפעול. (יעילות הקוד באתר)
  • חסכון בעלויות קידום האתר (קידום אורגני נכון).

המלצות ודגשים

  • בין אם בוחרים בבית תוכנה ובין אם בפרילנסר חשוב להיות מעורב בכל התהליכים.
    להתעקש להבין את הפתרונות שנבחרו, למה הם נבחרו ומה היתרונות שלהם אל מול החסרונות (תמיד יש).

     
  • באופן טבעי, לכל ספק שירות יש את סביבת הנוחות שלו (COMFORT ZONE) אליה תמיד ישאף.
    אנו רוצים שהתוצר הסופי יתאים לסביבת הנוחות של העסק ולא לשפת התכנות או הפלטפורמה של ספק השירות.
     
  • להתעקש לבחור בטכנולוגיות החדשות אך בשלות שיש לשוק להציע.
    יישום טנכולוגיות חדשות יחסכו כסף בעתיד ויקדמו אתכם על פני אתרים מתחרים.
    במידה ונבחרה טכנולוגיה ישנה להתעקש להבין למה.
     
  • אתר סחר מקצועי לא נוצר ע"י אדם יחיד, בבנית אתר מעורבים לפחות מתכנת אחד ומעצב אחד.
    בהתאם לגודל הפרוייקט יש לשקול צורך במנהל פרוייקט, מאפיין, בודקים ומטמיעים.
     
  • אחד הגורמים המרכזיים לכשלון אתרי מסחר אלקטרוניים נמצא בתרגום לא נכון של התחום העסקי לבחירות הטכנולוגיות (חומרה, פלטפורמה, עיצוב).
     
  • במקרים רבים בחירות טכנולוגיות שגויות מתורגמות להוצאות כספיות גבוהות בהמשך.
    לעיתים הוצאות אלו קבועות ולעיתים חד פעמיות. דוגמאות:
  1. קוד צד לקוח לא תקני פוגע בקידום אורגני ומצריך קידום אגרסיבי.
  2. קוד צד שרת לא יעיל מצריך חומרה יקרה. (לעיתים נראה זאת רק עם גידול המשתמשים באתר)
  3. תכנות לא נכון מונע שדרוג ומצריך הקמה מחדש.
  4. אי עמידה ברגולציה (קנסות, עלויות יקרות יותר וכדומה)
  • בשלב התכנון קל לשכוח מהתפעול השוטף/לוגיסטי.
    יש לדאוג, עוד בשלב התכנון, למציאת פתרונות מתאימים בנושא זה.
    פתרון נכון (ולרוב אוטומטי) ימנע פגיעה במוניטין, יחסוך הרבה כסף ויאפשר להתמקד בקידום המכירות.
    דוגמאות:
  1. עדכון מלאים שוטף.
  2.  משיכת מכירות.
  3. התממשקות מול מערכת ERP
  4. התממשקות מול מערכת חשבונאית.
  5. תהליכי שילוח.
  6. עמידה ברגולציה (מס הכנסה) 

 

מאמרים נוספים...