מתוך פוסט שפורסם באתר "מרקומול", אתר של קהילת מנהלי השיווק. בנושא תחום התקשורת השיווקית בחברה.
חיפוש פילים ורודים
לא קל להיות מרקומית בימינו, המושג תקשורת שיווקית עדיין מושג עמום ברוב המקומות ותפקיד המרקומית משתנה מחברה לחברה, בחלק מן מקומות מוגדרת המרקומית כמנהלת משרד משודרגת לעיתים התפקיד מסופח למנהל השיווק או למנהל המכירות, במקומות אחרים תפקיד המרקום נבלע בתוך תפקידי מטה אחרים, כל זאת נובע מחוסר תשומת הלב ומהכובד המיוחס לתפקיד ולתחום העשיר שאותו הוא מאגד. רבים לא מבינים את מהות התפקיד ואת הפוטנציאל האדיר שהוא נושא איתו.
בישול בלהבה נמוכה
אפשר לתלות את האשמה על גורמים רבים, אבל אם נבחן את הבעיה מקרוב, בשורה התחתונה מרקום לא גורם לעליה במכירות הארגון בצורה ישירה, ובתרבות האינסטנט שבה אנו חיים היום, שמילות המפתח הם מהיר ועצבני אין מקום לחכות לתהליכים ארוכי טווח , אלא כאן ועכשיו, רווחים מיידים, עלית ה- ROI במינימום השקעה כלכלית ובלי שאלות מיותרות, מכניס או לא מכניס כסף. מצב זה הופך אותנו המרקומיות לסוג של שורדות בארגון, אנו רוצות להוכיח שוב ושוב את הצדק תפקידנו תפקיד שמצריך הגדלת נפח פעילות ומחשבה אסטרטגית ארוכת טווח שאת תוצאותיה רואים לאורך זמן, הנמשל הוא לתבשיל שבושל באש נמוכה ההופכת אותו לעשיר יותר איכותי וקל לעיכול.
זכות קיומנו...
אז מהו למעשה תפקיד המרקום ולמה הוא לובש פנים כה רבות, התשובה לכך נעוצה בסוג החברה וצרכיה, בכל חברה תפקיד המרקום שונה במקצת, לפעמים המרקומית היא מנהלת תקשורת השיווקית או נישה מסוימת בה ולפעמים היא בעצמה עושה את העבודה הביצועיסטית ומוצאת את עצמה עוסקת ב עיצוב גרפי, עיצוב מצגות PPT, כתיבה שיווקית , אין הגדרה מדויקת, התפקיד משתנה מחברה לחברה על פי צרכיה. אך לכל מרקומית טובה משותפת ראייה אסטרטגית תוך יכולת ללהט בין תחומים שונים, שונים אך דומים המדברים באותה שפה וחותרים ביחד לאותה מטרה. המרקום צריך לכוון את כולם, לקשר ביניהם לנצח על התזמורת שנראית ונשמעת טוב, טוב מאוד.
מה...שוב ניוזלטר.....
אז בוא נבחן מה יש לנו עד עכשיו, מרקומית שמכירה טוב את המותג שלה ויודעת להתאים לו את הכלים השיווקים הנכונים תוך ניהול חכם של ספקים, עוד כנס לקוחות, עוד ניוזלטר עוד ברושור שורה תחתונה זה לא מספיק ,אנו בתור מרקומיות מפספסות את היתרון הגדול שיש לנו - ראיה מקיפה יותר על האירגון , לנו יש את היכולת להבין אותו יותר טוב מכולם להכיר אותו ואת הדרך שאנו רוצים שהוא ייתפס וע"י מי, ולכן אנו אלה שנאתר לו את קהל היעד הבא שלו. תפקיד מרקום הולך יד ביד עם תחום הפיתוח העסקי והמכירות הכל בסנכרון מושלם, אנו צריכים לדעת איך אנו מדברים ללקוחות שלנו ואיך אנו מוצאים את קהל היעד הבא, לכן זה בסדר שתפקידי המרקום הם אמורפים לעיתים כי את החלק החסר צריך לספק המרקום שביכולתו להגדיל נפח פעילות וליצור עם הזמן עוד הזדמנויות..
ולסיום טיפ חשוב, לא לשכוח אנחנו המותג המרכזי
אנו בתוך אנשי מרקום שוכחים לפעמים שאנו אנשי שיווק בסופו של יום, לפעמים אנו מוצאים את עצמנו כביצועיסטים, אנשי עשייה, שעובדים על פרויקט בכדי להשיג את המוצר, כנס, ברושור, אך אל לנו לשכוח כי מעל לכל אנו אנשי שיווק, אנו לא רק צריכים להפעיל ספקים אנו צריכים לנוע כל הזמן קדימה וליצור צורך, לגרום לדברים לקרות לא מתוך אנרציה אלא מתוך יוזמה ולקחת עליהם את הקרדיט כשצריך, לקבוע עמדה, למתג את עצמנו ואת התפקיד כמו שהוא אמור וכך כמו בכל שיווק טוב ככה ניתפס בעייני לקוחותינו.