כשעיצוב ופסיכולוגיה נפגשים

בתאריך 9 דצמבר, 2015

בכל מיזם ופרויקט, מטרתנו העיקרית היא להתבלט ולמשוך את קהל היעד הרלוונטי לעסק. יש כיום אין ספור אתרים בכל תחום ועניין, כך שמשימה זו מאתגרת בהחלט. לא רק שנדרשת נוכחות בולטת, עלינו גם לגרום לגולשים שנכנסו להישאר באתר, להיות פעילים, אינטראקטיביים ולחזור פעם נוספת.בניית אתר אינטרנט יש כללים עיקריים שמכוונים אותנו לאורך כל הליך בניית האתר. קיים קשר הדוק בין כל שלבי בניית האתר, לא קיים שלב עצמאי. עיצוב אתר ממוקדם בקדמה, באינטראקציה מיידית עם גולשי האתר(המשתמשים). ברגע שעברנו את הרגעים הראשונים במפגש מבחן זה, נציין זאת כהצלחה חשובה. כעת מטרת התכנון והיישום הטכנולוגיים להביא למגמת מעורבות מצד גולשי האתר. כמו שכבר צוין, מדובר בתזמורת שבה כל הכלים מנגנים יחד. בכתבה זו, נציג את הכלים והאספקטים הפסיכולוגיים שעומדים מאחורי האינטרקציה שבין הגולשים לאתר האינטרנט, תוך התמקדות בעיצוב חווית המשתמש (UX).

כשעיצוב ופסיכולוגיה נפגשים

בכל מיזם ופרויקט, מטרתנו העיקרית היא להתבלט ולמשוך את קהל היעד הרלוונטי לעסק. יש כיום אין ספור אתרים בכל תחום ועניין, כך שמשימה זו מאתגרת בהחלט. לא רק שנדרשת נוכחות בולטת, עלינו גם לגרום לגולשים שנכנסו להישאר באתר, להיות פעילים, אינטראקטיביים ולחזור פעם נוספת.בניית אתר אינטרנט
יש כללים עיקריים שמכוונים אותנו לאורך כל הליך בניית האתר. קיים קשר הדוק בין כל שלבי בניית האתר, לא קיים שלב עצמאי. עיצוב אתר ממוקדם בקדמה, באינטראקציה מיידית עם גולשי האתר(המשתמשים).
ברגע שעברנו את הרגעים הראשונים במפגש מבחן זה, נציין זאת כהצלחה חשובה. כעת מטרת התכנון והיישום הטכנולוגיים להביא למגמת מעורבות מצד גולשי האתר. כמו שכבר צוין, מדובר בתזמורת שבה כל הכלים מנגנים יחד.
בכתבה זו, נציג את הכלים והאספקטים הפסיכולוגיים שעומדים מאחורי האינטרקציה שבין הגולשים לאתר האינטרנט, תוך התמקדות בעיצוב חווית המשתמש (UX):

יצירת אמון

על מנת שמבקרי האתר יפעלו בהתאם למצופה מהם, הם קודם צריכים להאמין באתר בו הם גולשים. עולם האינטרנט הפך אותנו לסקפטיים ולכן בניית אמון אינה מגיעה בקלות.
עיצוב בלתי משכנע ולא עדכני, מעצים את חוסר האמון והפקפוק באתר. אתרים מיושנים שאינם משתדרגים ומתעדכנים ברמת העיצוב והתוכן, תמיד ישארו מאחור בשל חוסר תשומת לב ואי אמון מצד המשתמשים.
באמצעות עיצוב מרשים, נקי ופשוט שמעביר את המסר בצורה ברורה ביותר, אפשר להפיג את כל החשדות.
אם כן, מה עושים? נעשה שימוש בתמונה או טקסט שיסבירו את ייעוד האתר. משתמש שקל לו, מרגיש בשליטה ובכך חווית החיבור הראשוני שלהם פשוטה ובטוחה יותר. נצור טקסט קצר, מנוסח היטב וקולע, לצד בחירת פונט, צבע ומשקל מתאימים. נציב את הטקסט במיקוד חזותי ראשוני באתר, כך שהמשתמש לא יפספס אותו.
תמונה אחת שווה אלף מילים- שימוש מחושב בתמונה ראשית, יעורר חיבור ושיוך מצד המשתמשים.
קל לייצר אמון כשגולשי האתר מזהים ישות סמכותית. שילוב לוגו של לקוחות מוכרים שהיה עימם שיתוף פעולה, יחזק את החזות הסמכותית של האתר. באתרי מכירות נציב במקומות בולטים, סמלילים מוכרים כמו PayPal, שישמשו כחותמות אמון למיניהן שיוסיפו לשדרג את סמכות האתר.
עקביות- נקפיד על קווי מתאר וחזות קבועים באתר, שינויים מהותיים ופתאומיים יוצרים בלבול וסלידה מסויימים.

תבניות

לצורך השוואה ניתן דוגמא מעולם האופליין: ביקור בסופר מרקט. כאשר אנו מגיעים לסופר לא מוכר, שזר לנו, בשטח גדול, זמן השהות ולבסוף הקנייה יוכפל לעומת ביקור בסופר מוכר. יחד עם זאת, על אף שאנו מבקרים בסניף שאינו מוכר לנו, את הקורנפלקס ונשנושי הבמבה והביסלי, תמיד נצפה למצוא במדפים הממוקמים במרכז הסופר וקרוב לוודאי ששם גם נמצא אותם. לזה אנו קוראים תבנית וכבני אנוש אנחנו תמיד נחפש אחר תבנית מוכרת.
זוהי אחת מהסיבות העיקריות לכך שמשתמשים חוזרים ונהנים מחוויה טובה יותר, מתוך ההיכרות שלהם עם האתר. בפרוייקט חדש, מטרתינו היא יצירת סביבה מזמינה ומוכרת למשתמש.
אם כן, כיצד עושים זאת ללא אובדן מקוריות? זהו המכשול המרכזי והמאתגר שניצב בפני אנשי עיצוב וגרפיקאים בכל מיזם יצירת אתר חדש. אנחנו ב- OLLnO מעטרים כל אתר ואתר בעיצוב ושפה ויזואלית ייחודית לו, תוך הטמעת הסטנדרטים המוכרים לכל הגולשים.
דוגמאות מוכרות:
– גולשים מצפים שהלוגו יימצא בחלק העליון של האתר (header).
– לחיצה על הלוגו תביא את המשתמש לעמוד הבית.
– הקטגוריות ימוקמו בחלקו העליון של העמוד, לרוב מעל הבאנרים ומתחת ללוגו(תפריט, צור קשר וכיוצא באלו).

כיצד הצבע משפיע

זהו לא סוד שלצבעים יש השפעה פסיכולוגית על התנהגות ומצב רוח. אם כן, כמו בחיים, גם באתר יש להתאים את הצבע האידיאלי לצורך יצירת אווירה רלוונטית לסוג העסק. לא מדובר כמובן במדע מדויק, שכן פסיכולוגיה של צבע עשויה להשתנות בהתאם לקונטרסט ואף תרבויות. אולם עובדתית, עקרונות בסיסיים בפסיכולוגיית הצבעים מהווים קו מנחה מושלם לכל עיצוב.
הטמעת צבעים רלוונטיים באתר, תעצים את חווית המשתמש, ותספק זהות ייחודית למותג.

כל צבע ותכונותיו:

אדום- פרץ רגשות, אהבה, אנרגיה, כוחניות. (קונטרסט הוא שם המשחק בצבע זה, מאחר והאדום נמנה עם רגשות חמים כגון אהבה ומצד שני מתקשר עם אלימות, זעם ואמוציות).
לצבע האדום, אשר נמנה עם הצבעים החמים, יש קשר ישיר להאצת קצב פעימות לב והגברת אדרנלין.
צהוב- תקווה, אופטימיות, אושר, עליצות, אנרגיה חיובית, שמחת חיים.
כחול- אמון, בטחון, יעילות, רעות, רעות ואינטליגנציה. בשל תכנות אלו הצבע הכחול, ששייך לקטגורית הצבעים הקרים, מזוהה עם אתרים עסקיים ורשמיים, המבקשות להקרין רצינות ואמון מעל לכל.בניית אתר אינטרנט
ירוק- טבע, חיות, פריחה, ובריאות. ירוק אשר המזוהה עם סביבה טבעית, הוא אשר נכון להטמיעו באתרים המייצגים מותגי בריאות, איכות סביבה וכיוצא באלו.
ורוד- אירוטי, נשי, נעים, רך, עדין ושברירי. צבע המזוהה, יותר מכל, עם נשיות ולכן לרוב מייצג מוצרי נשים ופחות מוטמע באתרים המספקים שירות ו/או מוצרים גבריים.
לבן- זח, נקי, יעיל. נהוג לשמוע הרבה את הדרישה ל"עיצוב נקי". חברת אפל היא דוגמה קלאסית לשימוש בלבן כצבע ייצוגי ומוביל בכל האספקטיים השיווקיים והיצוגיים של הטרנד שלה(החל מאתר וכלה במוצרים).
שחור- עוצמה, תחכום, עושר, מקצועיות, אלגנטיות. הצבע השחור מתקשר באופן הבסולוטי ליוקרה.
שימוש נכון בצבע עוצמתי ועקבי, יעצים את ערכו של המותג(כדוגמת פייסבוק, גוגל, טוויטר וכו'..).
הצבעים ידברו לגולשי האתר ויביאו למעורבותם, לחזרתם והפיכתם למבקרים קבועים.

אפילוג:

יש לא מעט אספקטים פסיכולוגיים המשליכים על ההתנהגות והפעולות שלנו.
נכון שאנו אינדיבידואליסטים, עם חופש בחירה, אך עדיין יש הרבה מצבים שתמיד יועררו בנו, בני האדם, תגובות זהות.
OLLnO נעזרת בפסיכולוגיה ככלי בלתי נפרד בהליך בניית האתר, השיווק והמיתוג שלו.
שילוב אפיקים פסיכולוגיים, כדוגמת שימוש נכון בצבע, אימג', בניית אמון, אלו יסודות מכריעים בהצלחת האתר.

כשעיצוב ופסיכולוגיה נפגשים
מאמרים נוספים...