המאמר יסקור בקצרה מורכבות מערכת היחסים בין המנכ"ל לבין הדירקטוריון. מאמר זה התפרסם בניולזטר החודשי של CFO2GO. להצטרפות: ayelet@HiTechCFO.com

לפני מספר שנים השתתפתי בדירקטוריון בו ההנהלה רצתה לבקש חריגה בתקציב כדי להתחיל פעילות בשוק חדש. החריגה בתקציב הביאה לכך שההפסד הצפוי בחברה גדל באותה שנה למען התפתחות עתידית. הנהלת החברה היססה לגבי תגובת הדירקטוריון לבקשה.
דירקטוריון חברת היי טק פרטית מורכב בדרך כלל מנציגים של ההנהלה ושל המשקיעים (בעלי המניות) השונים בחברה. חברי ההנהלה המצויים בפעילות השוטפת של החברה ומטרתם העיקרית בישיבות היא לקדם נושאים שונים, ואילו נציגי בעלי המניות רואים בדירקטוריון אפשרות להתעדכן בפעילות החברה ולבדוק את המשך הדרך.
כדי לקדם את עיניינכם כהנהלת החברה, כדאי להבין מה המניעים של חברי הדירקטוריון השונים. הבנה זו תוכל להביא ליותר שיתוף פעולה ויצירת מצב בו האינטרסים שלכם כהנהלה משולבים עם אינטרס בעלי המניות וכך תוכלו לקדם את החברה תוך תמיכה רחבה.
בדוגמא זו לפני ישיבת הדירקטוריון ניהלנו דיון לגבי המשקיעים השונים. בהסתכלות מעמיקה יותר הדירקטוריון כלל נציגים של שלושה משקיעים שונים. המשקיע העיקרי היה חברה ציבורית. דוחותיו הכספיים הראו ירידה ברווחיות, ערך המנייה במגמת ירידה והשקעה זו היתה מהותית עבורם. ערכנו שיחות מוקדמות עם הדירקטורים שייצגו משקיע זה והבנו כי יש צפי לעליה ברווחיות של אותו משקיע בשנה הבאה. בעקבות שיחות אילו וניתוח הדברים הוחלט לבנות תוכנית הדרגתית יותר לפתיחת השוק – השגנו הסכמה מלאה של הדירקטוריון להשקעה מצומצמת יחסית בשנה זו והשקעה גדולה יותר בשנה הבאה. אמנם התוכניות להתרחבות התעכבו מעט, אך זכינו לתמיכה כוללת של הדירקטוריון וחיזקנו את ההדדיות ושיתוף הפעולה. כפועל יוצא ממערכת יחסים הדדית, גיוסי ההון הבאים בחברה היו פשוטים ומהירים יחסית.