היום התקשרה אלי לקוחה חדשה. היא הגיעה אלי לאחר אכזבה קשה שהיתה לה עם חברת האתרים איתה עבדה. זו לא היתה חברה קיקיונית או פרילנסר לא מיומן, אלא חברה מבוססת. התוצאה "מהממת" ברמתה הנמוכה. המחיר שהיא שילמה על אתר ברמה הזו היה פי 4 מהמקובל בשוק לאתר מסוג זה. לאחר השיחה איתה, ניסיתי להבין מה קרה בתהליך שגרם לה להיכשל ובתוצאה.
בכל זאת כאשר בונים אתר אינטרנט לעסק, מדובר בהוצאה לא מבוטלת. זה נכון גם במקרה של עסק קטן ומתחיל וגם במקרה של עסק מבוסס. וכיוון שמשאבים פיננסים הם לעולם מוגבלים, כדאי לא להיכשל בתהליך הזה.
אספתי כאן מספר עצות בסיסיות שאני חושבת שכל בעל עסק צריך לקחת בחשבון כאשר הוא מתחיל תהליך של בניית אתרים, כמובן שיש עוד הרבה עצות, מבטיחה לתת עוד אם תבקשו:(
1. לא להמציא את הגלגל
אולי זה טרוויאלי, אולי זה לא, אבל אתם לא העסק הראשון למכירת בגדים/ייעוץ עסקי/מכירת תכשיטים/מאמן אישי או כל עסק אחר שמעוניין בהקמת אתר לעצמו. קחו השראה מהמתחרים הגדוליםאו האיכותיים ביותר הן בקנה מידה המקומי והן בקנה מידה הבינלאומי. בסבירות גבוהה שמה שיעבוד להם כנראה יעבוד גם לכם. זה נכון ברמת המבנה, התכנים והעיצוב.
2. עיצוב אתר אינטרנט זה לא עיצוב חדר השינה שלכם
העצה הזו מבוססת על מקרה אמיתי. לקוחה שהחליטה שפלטת הצבעים באתר תהיה לפי הסדינים שהיו לה בבית. לך תסביר לה שהמסרים שהיא רצתה להעביר היו מנוגדים מאוד לצבעים הפסטלים של הסדינים. הכישלון היה ברור וחבל. אין שום קשר בין הטעם האישי שלכם, לבין מה שאתם רוצים למכור. למעשה תחום פלטות הצבעים בבניית האתרים הוא די נחקר, וכדאי לחשוב יותר מההיבט של מה הלקוח רואה לעומת מה שבא לכם בהשראה. הרבה לקוחות "אונסים" את המעצבים לעשות דברים שלא מתאימים כלל לחוקי העיצוב וחבל. לקחתם בעל מקצוע? פקחו על עבודתו אבל גם תנו קרדיט וסמכו עליו. אם אין אמון מקצועי ואישי עדיף להתחיל עם מעצב/מפתח אחר.
3. קשר אישי עם המעצב והמפתח
מה שנקרא תאום ציפיות. בהרבה חברות גדולות מי שמוכר לכם את האתר הוא לא מי שמטפל בכם כשאתם לקוחות והוא לא מי שמעצב לכם את האתר והוא לא מי שמפתח את האתר. רוצים חברה גדולה? תדאגו לעגן בחוזה שאתם רוצים קשר ישיר למעצב במידת הצורך, אם לא עדיף לפנות למעצב שעובד עם מפתח בצמידות ליחס אישי. ושוב לא לשכוח לתת קרדיט למקצוע (ולקרוא את סעיף 2 שוב ושוב!)
4. מעצב הוא לא מפתח (ולהיפך)
עכשיו קבוצת המעצבים/מפתחים ישנאו אותי, אבל לא נורא. מי שמתמחה בעיצוב הרבה פעמים אינו מתמחה בפיתוח, במיוחד כשמדובר על פרילנסרים ולא על חברה שמספקת את שני השירותים. כדי לא להיות מופתעים לרעה בררו מראש מה יכולות העיצוב/פיתוח של איש המקצוע ששכרתם. תופתעו לגלות שהרבה פעמים אתר שמפתח הציג לכם עוצב על ידי מישהו אחר ולהיפך. לרוב המפתחים אין חוש טעם טוב אבל הם אנשי מקצוע מיומנים, ולהיפך, רוב המעצבים אינם יודעים לפתח או אפילו לתכנת אבל יש להם חוש טעם עיצובי מצויין. אל תוותרו בענין.
5. עדיף לא לוגו בכלל על פני לוגו מכוער
החלטתם שאתם רוצים לוגו לאתר? מעולה! רק בבקשה אל תתקמצנו על לוגו בחמישה דולר. כמה עולה ככה יוצא. לוגו הוא תמצית העסק והוא תמיד עניין מורכב. מעצבים שמתמחים ביצירת לוגואים הם אנשים פרפקציוניסטיים שהמומחיות שלהם מעבר לעיצוב היא טיפוגרפיה. בקשו תיק עבודות מפורט ושאלו מספר חברים שיש להם אוריינטציה שיווקית. זכרו מדובר בהשקעה לא מבוטלת. תאמינו או לא, המעצב אוכל חצץ כדי שייצא לוגו מושלם.
6. אחרון חביב למרות שהבטחתי חמישה צעדים - מה שהחברים אומרים על האתר שבניתם הוא ממש לא חשוב.
זו ההרחבה של סעיף 2. מה שהחברים שלכם חושבים על האתר הוא ממש לא חשוב כי הם לא הלקוחות שלכם!!!! מודאגים מאיך שהאתר נראה או רוצים פידבק? ערכו סקר ללקוחות עבר שלכם או ללקוחות פוטנציאליים ושאלו את דעתם, היא זו הקובעת. את הדעה של הסבתא, החמה, הדודה, החברה הכי טובה והבעל תשאיר בצד. הן לא רלוונטיות אלא אם יש להם קשר ישיר לתחום העיסוק או אם הם באים מתחום השיוןק.
אז זהו לבינתיים, אהבתם? כמובן שנשמח ללייק.
חושבים שיתרום לחברים שלכם? שתפו בבקשה.
רוצים עצה טובה בתחום? אנחנו תמיד כאן.
להתראות בפעם הבאה,
מיה ליברמן ורומי ברייר
וכל צוות QuickSites