במאמר זה נלמד מה הם היתרונות של בניית אתר בוורדפרס ומה הוא כל כך פופולארי
1- קטגוריות הן לא רק לבלוג
לוורדפרס יש מערכת מובנית של קטגוריות עבור ה"רשומות" שלה אבל לא עבור עמודים. רוב האתרים העסקיים עושים שימוש בעמודים בלבד ומזניחים את הקטגוריות. אבל השיטה הנכונה היא להשתמש ברשומות וקטגוריות כדי לחלק את האתר שלכם לנושאים שונים. לאחר שיצרתם קטגוריות, אפשר להציג בתפריטים באופן אוטומטי את כל הרשומות השייכות לאותה הקטגוריה.
2- כוחו של מבנה הקישורים
רוב בוני האתרים משתמשים במבנה קישורים ברירת המחדל של וורדפרס (Permalinks) – שבדרך כלל משתמש בחודש ובתאריך לפני שם העמוד. במקום זאת, אפשר ליצור מבנה קישורים מותאם אישית שיכניס את שם הקטגוריה לפני שם עמוד, וכך נוצר מבנה קישורים יפה שמציג את העמודים שלכם בסדר הגיוני לפי הקטגוריות שבחרתם. כיתרון נוסף, מערכת מדידת תנועה כמו Google Analytics ידעו לספר לכם מה הייתה התנועה בחלוקה לקטגוריות.
3- גרבטארים
גראבטאר היא מילה מוזרה שרוב האנשים לא יכירו – מדובר על שירות מאותו בית היוצר של וורדפרס, שמאפשר לכם לקשר תמונת פרופיל קבועה לכתובת המייל שלכם (היכנסו gravatar.com). לא רק שכל אתר וורדפרס בעולם עושה בה שימוש באופן אוטומטי, אלא גם אתרים רבים אחרים. הוספת תמונת פרופיל ייצוגית לכתובת המייל העסקית בה אתם עושים שימוש, תשדרג משמעותית את החשיפה שלכם בכל פעם שתכתבו תוכן או תגובה באתר שלכם ובאתרים אחרים
4- תמונה שווה אלף מילים
אחת התכונות שזוכות להתעלמות הגדולה ביותר, וזו גם סיבה נוספת להשתמש בפוסטים במקום בעמודים – תמונות ראשיות. לכל פוסט בוורדפרס אפשר להוסיף תמונה ראשית, שאומנם לא מוצגת בעמוד עצמו אבל כמעט כל ערכת עיצוב מודרנית עושה בה שימוש בעמודי קטגוריות, עמוד הבית באתר ומקומות נוספים. שימוש חכם בתמונות הראשיות משדרג את האתר בעשרות מונים.
5- פינגבק
לוורדפרס (ומערכות בלוגים נוספות) יש פיצ'ר מגניב שנקרא פינגבק. בעצם, כל פעם שמישהו באינטרנט יכניס קישור לעמוד או רשומה באתר שלכם, תקבלו התראה על כך ותוכלו לבחור אם להוסיף בתחתית העמוד שלכם (היכן שהתגובות) קישור חזרה לאותו המקור. החלק הנחמד כאן הוא שזה עובד הפוך, בכל פעם שתקשרו לאתר אחר (שתומך בכך) הוא יקבל התראה ויוכל להוסיף קישור אליכם. זו דרך מעניינת ליצור חשיפה ותנועה חדשה לאתר שלכם.
6- ניהול משתמשים
לוורדפרס יש מערכת ניהול משתמש מלאה עם חלוקה לתפקידים שונים. זאת אומרת שאתם יכולים לפתוח משתמשים לכל עובדי החברה שמטפלים בניהול האתר ולהגיד להם מה הרשאות הגישה הספציפיות שלהם – כותבי תוכן, עורכי תוכן, תורמים, מנהלים כלליים וכו'. כך לא צריך להעביר את סיסמת האדמין היקרה שלכם למשתמשים רבים, וכל אחד יקבל גישה רק למה שהוא צריך.
7- המשכפל
אם יש תוסף וורדפרס אחד שכל אחד צריך להכיר, זה Duplicator. התוסף הזה יודע ליצור שכפול מלא של האתר שלכם באריזה מיוחדת, בדיוק כמו שהוא. לאחר מכן אתם יכולים לקחת את השכפול הזה ולהעביר אותו לכל שרת כדי לפרוס מחדש את האתר בלחיצת כפתור. זה שימושי ביותר ליצירת גיבויים ולהפעלה מחדש של האתר במקרה של קריסת שרתים ותקלות טכניות אחרות.
8- עמודי התחברות מותאמים
ערכות עיצוב מסוגלות לשנות כמעט כל היבט של אתר הוורדפרס, אבל ישנה נקודה אחת שכמעט אף אחד לא נוגע בה – עמוד ההתחברות לאתר שגם אותו אפשר לעצב. הדבר מעניין במיוחד אם האתר שלכם מציע שירות ללקוח הקצה, שדורש מהלקוח ליצור משתמש. במקרה כזה, רצוי מאד שתעצבו את עמוד ההתחברות עם המיתוג של העסק שלכם, במקום עם העיצוב הגנרי של וורדפרס.
9- קצת פרופורציות
כשמעלים תמונה חדשה לוורדפרס אפשר לבחור גודל מותאם אישית. חשוב לציין, שאם לא מדדתם ידנית שהרוחב והגובה אכן מתאימים, יתכן שתקבלו תמונה שנראית גרוע כי הפרופורציות שלה התקלקלו. הסוד כאן הוא שאפשר להכניס רק גודל בודד. וורדפרס יודעת מה צריך להיות הגודל השני באופן אוטומטי. לכן, תמיד מומלץ להכניס את הרוחב המקסימאלי שמתאים לכם בעמוד ולתת לוורדפרס להכניס את הגובה לבד.
10- האינטרנט לא מת על עברית
כברירת מחדל, וורדפרס לוקחת את שם העמוד או הפוסט ותשתמש בו עבור הקישור הקבוע לעמוד. במקרה שהכותרת היא בעברית, גם הקישור יהיה בעברית, כשתעתיקו אותו תקבלו שרשרת ארוכה של תווי יוניקוד (כזה: %D7%94%D7), שאנשים רבים ללא ממש מבינים מהי. לכן מומלץ לשנות את ה"קישור הישיר" של הפוסט לאנגלית – קצר יותר, חינני יותר, מפחיד פחות. עשו זאת גם לקטגוריות שלכם.
11- תפריטים נופלים
גרסאות עדכניות של וורדפרס מגיעות עם תפריטים נוספים בנויים במערכת, ומנהל תפריטים עוצמתי. קודם כל, אתם יכולים לבקש ממנהל התפריטים להכניס אוטומטית כל עמוד ראשי חדש באתר – זה חוסך עבודה. שנית, ע"י לחיצה וגרירה של פריטים בתוך מנהל התפריטים, אתם יכולים ליצור דרגות שונות של תפריטים נפתחים כשהגולש עובר עליהם עם העכבר.
12- עמודי שגיאה
עוד חלק באתר שאפשר לטפל בו בעזרת ערכת העיצוב, הם עמודי שגיאה, במיוחד "עמוד לא נמצא" (404) -מהעמודים החשובים ביותר באתר ואשר יכול לעשות את ההבדל בין גולש שנשאר באתר לבין אחד שעובר הלאה. הקפידו לעצב אותם בהתאם לעיצוב הכולל של האתר, ולא להשאיר אותם בעיצוב ברירת המחדל של המערכת.
13- תבניות עמודים
פוסטים אומנם יכולים לקבל קטגוריות ותגים, אבל עמודים יכולים לקבל תבניות – שימו לב אם ערכת העיצוב שלכם כוללת תבניות מותאמות לסוגי תוכן שונים. למשל, ערכות עיצוב רבות כוללות תבנית מיוחדת לעמוד הבית שהופך אותו לעמוד דינאמי ומעניין ולא לסתם עוד עמוד באתר.
14- שום דבר לא חקוק בסלע
זה אולי הטריק החשוב ביותר שיכול לסייע לכם בעבודה עם וורדפרס – שום דבר שאתם רואים באתר אינו חקוק בסלע. לא מתאים לכם שיוצג תאריך פרסום בפוסט? אפשר להוריד אותו. רוצים שתופיע בסוף כל עמוד פסקת תיאור של האדם שכתב אותו? אין בעיה. על רוב האפשרויות האלה כבר חשבו לפניכם והמידע זמין ברשת. רק צריך לגשת ולקחת אותו.