זאת שאלה שכל אחד שרוצה להקים אתר, שואל את עצמו – כמה עולה לבנות אתר אינטרנט? זאת שאלה פתוחה שבלתי אפשרי לשים אותה בסקר עם שאלות קבועות מראש, אבל – ניסיתי.
אני רושם נותן שירות אך מתייחס בכך לפרילנסרים וחברות.
אז כמה באמת עולה לבנות אתר באינטרנט?
בכתבה זו, אני אנסה לעבור איתכם על ההבדלים במחירים, בתמורה שתקבלו, בזמן ואיך התהליך נראה בדרגות מחיר שונות. אני לא אתייחס כאן לתהליך של כמה עולה לבנות אתר במידה ואתם בונים עצמאית, רק אציין – אפשר להסתפק באחסון אתר(15$ חודשי), מערכת וורדפרס חינמית ותבנית מתאימה(39-69$) ויהיה לכם אתר, אבל, זה לא אתר שהייתי מצפה מעסק בישראל להחזיק באינטרנט.
אני לא מבין הרבה במכירת מכוניות, אבל, אני בטוח שמרביתכם תסכימו שקשה לתת הצעת מחיר לשאלה "כמה עולה רכב?", ואפילו אם נתן הסבר מדוייק יותר; "רכב משפחתי ל3, בטוח, גדול, נוח, יפה, ועם מנוע חזק" הם עדיין לא ידעו לתת לנו מחיר מדוייק, אך בשלב זה, יוכלו לתת לנו אופציות, אפשרויות שנוכל לבחור מהם. אפשרויות האלו יכולות לכלול כמה רכבים שמתאימים לצרכים שלנו במחירים שונים. קיה ב100אש"ח ואאודי היקרה פי 4 ב400אש"ח.
אפשרויות אלו הם ההבדל במחיר של בניית אתר באינטרנט. ההבדל בין קיה לאאודי הוא גדול ומתחיל בשם החברה – רכב אאודי נשמע יותר מפתה מרכב קיה, הוא גם יכול להיות טוב יותר, אבל למשפחה הקטנה מספיקה הקיה. אף אחד לא יעצור ליד הקיה וישתף עם החברים, אבל הקיה מתאימה גם לצרכים וגם לכיס של המשפחה הצעירה. אותו דבר בפיתוח אתרים, פתרון שמתאים לאחד, לא דווקא מתאים לאחר – וזה לא דווקא תלוי רק במחיר.
מחיר גבוהה – שירות גרוע?
איכותו של התוצר הסופי תלויה בהרבה דברים חוץ מהמחיר. אתר ב5אש"ח יכול להיות טוב יותר מאתר בכמה מאות אלפים, ואתר שנבנה בעשרות אלפים יותר טוב מאתר שהוקם במיליונים. המחיר שאתם מקבלים בהצעת המחיר סה"כ מצביע על כמה תמורה נותן השירות יכול(אם יבחר בכך) לתת לכם.
האחרויות שלכם היא לבדוק אם אותו נותן שירות נותן את התמורה המצופה בהתאם למחיר שמציע או לא. הדרך הטובה ביותר לבדוק אם תקבלו שירות איכותי ומקצועי, היא לשוחח טלפונית עם לקוחות קודמים של אותו נותן שירות, לכל עסק יש לקוחות מרוצים יותר ומרוצים פחות, חשוב לא להסתפק במספר בודד(שיכול להיות להתגלות כהלקוח המרוצה היחיד).
שיטה טובה נוספת היא לבדוק את העבודות האחרונות שאותו נותן שירות ביצע, עדיף לברור בין עבודות פיתוח ובניית אתרים בסדר גודל שלכם. בראנדים גדולים, יש להם צוותי QA פנימיים שלרוב לא ייתנו למוצר חצי הפוך לעלות לרשת. במידה ואין לכם צוות כזה, אתם צריכים לסמוך על העסק איתו אתם עובדים שיעשו את הבדיקות הנחוצות, ואת זה רואים רק בעבודות עם עסקים קטנים יותר מאשר בראנדים כמו מקדונלדס.
אז ממה כן מושפע המחיר של הקמת אתר? מהתמורה!
המחיר קובע את התמורה שאתם יכולים לקבל, נותן שירות שבונה אתרים במחיר של עד 10אש"ח(לרוב פרילנסרים), לא משנה כמה שירותיים יהיו, הם לא יוכלו לאפשר לעצמם עוד זמן לפיתוח, זמן למחשבה, הם לא יוכלו ללכת על מעצב מקצועי כי רק הוא יחרוג מהתקציב, הם לא יוכלו לשים דגש על UX שיעניין את הלקוחות הקיימים וירשים את העתידיים. גם אחרי כל זה, עדין, לא אומר שהאתר יהיה רע. יכול להיות שלעסק שלכם זאת האפשרות שאתם רוצים וצריכים. אבל, אני חושב אחרת.
נותן שירות שמבקש על בניית אתר תדמית 10אש"ח עד 100אש"ח והקמת אתר מכירות מ 50אש"ח עד 500אש"ח, יכול לאפשר הרבה יותר; הוא יכול לתת למתכנתים את הזמן הדרוש ליצירת קוד נקי ואיכותי(ובכך להפוך את האתר למהיר הרבה יותר), הוא יכול לשלש את הזמן של המעצב על האתר, וליצור אסטרטגיית מכירה מלאה החל מפרסום ממוקד בפייסבוק ועד הUX שירשים כל גולש שמגיע לאתר.האינטרנט יכול להפוך למקור הכנסה עיקרי לעסקים רבים בישראל.
לא פחות חשוב; בסכום כזה, העסק הבונה את האתר, יכול לאפשר לעצמו צוות QA ובכך, אתם כלקוחות, נהנים מעבודה מרשימה, מקצועית, ואיכותית שעוברת את כל הבדיקות הדרושות(בדיוק כמו הבראנדים הגדולים). לא סתם עסקים אלו לוקחים יותר זמן על פיתוח אתר, זה לא רק בגלל שהם רוצים להצדיק את הסכום, הם גם רוצים לתת לעצמם את הזמן הדרוש לעשיית עבודה מקצועית.
אז למה יש אתרים שנמכרים במיליונים?
זה כמו לשאול למה מכשירי סמנסונג זולים יותר ממכשירי אפל או למה PC יותר זול מMac? התשובה היא פשוטה, כל נותני השירות שלוקחים סכומי עתק, בנו את התדמית שלו, ואספו לקוחות גדולים, יש להם תשלומים חודשיים גבוהים בהרבה מעסק קטן. כל זה ישפיע על המחיר שהם מציעים ללקוחות. בראנד גדול, לרוב, יעבוד עם נותן שירות שנתן ועבד עם בראנדים גדולים אחרים ויודע את תהליכי העבודה.
אז לסיכום, TL:DR;
בניית אתר אינטרנט איכותי זאת לא עבודה פשוטה, זאת מערכת יחסית ארוכה שתמשך בינכם לבין נותן השירות שבחרתם. אף אחד לרוצה להיתקע במערכת יחסית שאינה מספקת.
- המחיר הוא לא פאקטור לתוצאה הסופית, הוא רק משפיע על כמות העבודה וההשקעה שנותן השירות יכול לתת לעסק שלכם.
- נותני שירות שלוקחים מחיר גבוהה יותר, יכולים להקדיש יותר זמן במציאת פתרון נכון ומתאים לעסק שלכם וללקוחות שלכם.
- לאתר מרשים יחד עם אסטרטגיה נכונה, יש את היכולת להכפיל את כמות הלקוחות ולשים את העסק שלכם ליד השחקנים הגדולים בתחומכם.
- על מנת לבדוק שנותני השירות יכולים לעמוד מאחורי המחיר שהם מבקשים, דרוש לשוחח עם לקוחות קודמים ולהבין מהם; אם השירות שהם קיבלו והתוצאה הסופית מספקת אותם.
- עוד דרך להבין אם נותן השירות עומד בהתחייבויות שלו, היא לברור בעבודותיהם ולבדוק אם האתרים לעסקים בסדר גודל שלכם, מרשימים אתכם.
טיפ אחרון! אם יש לכם רעיון לסטארטאפ או יש לכם עסק, לרוב אין הבדל משמעותי בין אתר שעולה 5אש"ח לאתר שעולה 10אש"ח, התמורה תהיה פחות או יותר אותה אחת, לרוב זה לא יהיה מספיק על מנת לגרום לשינוי משמעותי בעסק ובכך אני ממליץ דווקא ללכת על הבחירה הזולה יותר, וכמובן, עדיין יש לבדוק את רמת השירותיות של העסק.
כל מה שנרשם כאן, זאת דעה אישית שלי שמגיעה מניסיון של 10+ שנים כפרילנסר ו3 שנים כבעל חברה.