הבעיות העיקריות של הרכבת הקלה זה בכלל דברים שאנחנו לא יודעים עליהם, לכן אנחנו צריכים את אלכס לנגר שיבהיר לנו את העניין.
הפסקת השירות ברכבת לירושלים
אלכס לנגר, לשעבר, משנה למנהל הכללי, משרד התחבורה
בימים האחרונים קראנו, בעיתונות, על מספר דיווחים על הפסקת השירות הרכבתי לירושלים והפניית הנוסעים לנסיעה באוטובוס.
שתי סיבות מרכזיות למצב הזה.
- סלילת הקו לירושלים, או למעשה חידוש המסילה התורכית לירושלים בקריטריונים נמוכים, בניגוד לתקן UIC – ארגון הרכבות הבינלאומי.
- רכישת רכבות מיושנות ובעיתיות בטענה, כביכול, שהרכישה דחופה ואולי גם זולה.
הקו נסלל לאורך נחלי השורק ורפאים וכתוצאה מכך הוא מתפתל לאורכם ומיועד לנסיעה איטית וזהירה.
רכבות מודרניות נזקקות למסילה שתאפשר להן לנסוע במהירות גדולה ובבטחה. לפיכך, על מתכנני המסילה להימנע משיפועים חדים (עד 3% שיפוע) ומרדיוסים חריפים.
לפוליטיקאים שאצה הדרך לסלול רכבות, גם אם חסרות תועלת, כמובן קרצה האפשרות לסלול/לחדש במהירות את המסילה לירושלים.
אלכס לנגר- לא הועילו הסברים והוכחות של הדרג המקצועי בממשלה ובמשרד התחבורה, כי הרכבת תיסע באיטיות רבה וכי הרדיוסים החדים, בסיבובים, יגרמו לשיבושים בתפעול הרכבת.
במהלך שיפוץ הקו נגרמו נזקים קשים לטבע ולנוף הנהדר של נחלי השורק ורפאים, נזקים שרק את חלקם ניתן לתקן.
בסלילה הושקעו כ-750 מיליוני ₪ וזאת מבלי להביא בחשבון את עלות הציוד הנייד (חלקו מיושן) וסבסוד שוטף של הפעלתו.
הרכבות מתוצרת בומברדייה (תאגיד גרמני/קנדי) שחלקו נרכש מיד שניה , גם הן התבררו ככישלון חרוץ ורובן מוטלות כיום במוסכי הרכבת, ללא יכולת לתפקד.
מסתבר שגם ברכבות, כמו בנושאים רבים אחרים, אין פתרונות קלים ומהירים. רק עבודה יסודית ורכישת טכנולוגיות עדכניות ומודרניות , יכולות לתת פתרון לבעיות התחבורה שלנו.
בקו הרכבת החדש שנסלל לירושלים (A1) במסלול קצר ומהיר, נראה שהופקו הלקחים ובעוד כ-3-4 שנים תעמוד לרשות הציבור, מערכת מודרנית שתקצר את הדרך לירושלים לחצי שעה ותאפשר הגעה מהירה לבירה, מבלי להשתמש ברכב הפרטי ומבלי להשתרך בפקקים.